Eerst de T-Roc, toen de T-Cross en nu de T-Aigo, sorry, Taigo: Volkswagen blijft het SUV-toetsenbord bespelen en is de eerste fabrikant die een hatchback SUV (vergeet niet, een coupé is letterlijk een auto met twee deuren) in het segment van de kleine auto's brengt. De nieuwkomer, ontwikkeld in Brazilië, is gebaseerd op de T-Cross, waar hij Nivus wordt genoemd.

Voor Europa zal de Taigo technisch meer gebaseerd zijn op de Polo en gebouwd worden in Barcelona. Dat klinkt niet alleen veelbelovend, het is het ook. Laten we het maar meteen zeggen: De Taigo is een slimme auto die vrijwel niets te wensen overlaat, vooral in de R-Line uitvoering en met de 150 pk benzinemotor. Hier hangt echter ook een prijskaartje aan.

De vormen zijn veel vloeiender dan die van de ietwat stijf ogende en meer rechttoe rechtaan ontworpen T-Cross. De styling zou nog steeds een goed figuur slaan een of twee klassen hoger. Het interieur is op het gebruikelijke VW-niveau, waarbij we ons alleen stoorden aan het pure harde plastic in de portierinterieurs, dat niet echt wil passen bij de rest van het uiterlijk. De testauto was uitgerust met de virtuele cockpit en aanraakgevoelige oppervlakken voor het instellen van de airconditioning en andere functies. In de instrumentendisplay kunnen drie weergaven worden geselecteerd, waarbij de velden links en rechts van de centrale display ongewoon leeg blijven. De draaischakelaar voor de lichten heeft de digitalisering overleefd - uiteraard nog steeds zonder het groene koplampsymbool op het instrumentenpaneel bij het inschakelen. En ook de slechte gewoonte om de verwarming van de buitenspiegels afzonderlijk via de verstelknop te activeren, is in de Taigo gehandhaafd. Met 14 knoppen is het bedieningspaneel op het stuurwiel net hanteerbaar genoeg.

De Taigo is verrassend ruim op de eerste rij, en ook de bagageruimte, met een volume van 440 tot 1220 liter, is royaal bemeten. Achterin maakt de wielbasis van 2,55 meter het iets krapper, maar er is nog genoeg ruimte voor knieën en hoofd. Het gevoel in een kleine auto te zitten komt nergens voor. In dit opzicht voldoet de Taigo aan alle eisen van een volwaardige eerste auto.

De stoelen bieden zeer goede ondersteuning, het chassis is stevig zonder oncomfortabel te zijn. De besturing reageert direct vanuit de middenpositie en de zeventraps transmissie met dubbele koppeling is onberispelijk in zijn keuze van schakelpunten. Het motorvermogen heeft het gemakkelijk met de B-segment SUV, die nog geen 1,4 ton weegt, en zorgt voor dynamische rijprestaties, die ook akoestisch worden benadrukt bij het accelereren.

Officieel geeft VW aan dat de Taigo R-Line 110 kW een standaardverbruik heeft volgens WLTP van 6,1 liter per 100 kilometer met 139 gram CO2 per kilometer. Ons kentekenbewijs gaf 156 gram CO2 aan, wat overeenkomt met een gemiddeld verbruik van ongeveer 6,7 liter. In een mix van stads- en plattelandsritten haalden we een gemiddelde van ongeveer acht liter per 100 kilometer, de langetermijnmeting in de boordcomputer gaf een gemiddeld verbruik van 7,4 liter aan.

De persdemonstrator maakte indruk met VW's bijna complete armada aan assistentiesystemen, die naar onze smaak bijna te veel werk uit handen nemen van de bestuurder, zoals het verkeersbord ondersteunde cruise control systeem van het IQ-Drive pakket met Travel Assist, dat wordt geleverd tegen een meerprijs van slechts 405 euro. De actieve rijbaanbeheerder is bijzonder aangenaam met zijn vastberaden maar niet opdringerig ingrijpen; in feite lijkt hij eerder ondersteunend dan veeleisend.

Volkswagen biedt de R-Line met 150 pk benzinemotor en DSG aan voor een vanaf prijs van 31.265 euro. De vele leuke extra's, van het metallic lak- en stylingpakket tot het Beats-audiosysteem en actieve rijhulpmiddelen, zijn relatief goedkoop als afzonderlijke items - met uitzondering van het op internet gebaseerde navigatiesysteem, dat bijna 1700 euro kost. Maar dat verandert niets aan het feit dat de Taigo die wij reden, eindigt met het forse bedrag van 37.690 euro. Maar zoals we al zeiden, daarvoor krijg je een volwaardige, chique en zippy auto die volledig voldoet aan alle dagelijkse eisen.

(motor-traffic.de)

 

 

Bel ons

We zijn bereikbaar op:
Ma t/m vrij: 8:00u tot 17:30u

0541 571 710

E-mail ons

Vragen? Mail onze sales afdeling.

Veelgestelde vragen

Zoek je snel een antwoord op jouw vraag?

Vind jouw antwoord tussen de 'Veelgestelde vragen'

Bezoek ons

Je bent van harte welkom!

Kom langs op:
Goudstraat 70
Hengelo
Routeplanner