Het werd aangekondigd in november, nu hebben we ermee gereden: Volkswagen's gefacelifte T-Roc, een echt succesmodel waarvan in de eerste vier jaar meer dan een miljoen exemplaren werden geproduceerd. De revisie brengt stilistische veranderingen en een nieuwe generatie assistentiesystemen, waarmee onoplettende bestuurders min of meer ruw worden ondersteund.

Alleen kenners zullen het gelifte model van de eerder gebouwde versie kunnen onderscheiden, omdat de stilistische wijzigingen binnen de perken zijn gebleven. De nieuwe look is het duidelijkst wanneer de uitstekende Matrix-koplampen zijn gemonteerd, die altijd met elkaar zijn verbonden door een horizontale band van lichten. Hij bevindt zich ongeveer op de plaats waar een brede chroomstrip zat op sommige VW-modellen uit het begin van de jaren 1970: licht is het nieuwe chroom. Een palet van nieuwe en interessante kleuren rondt het licht gewijzigde exterieur af.

Ernstiger zijn de verschillen in het interieur. Er is een groot nieuw centraal scherm dat kan worden gebruikt om telematicafuncties te bedienen, en digitale instrumenten zijn nu standaard. Maar de nieuwe elementen zijn niet noodzakelijk een stap vooruit. In feite vinden wij de goedkopere instapversies beter. Want hier zijn er voorbeeldige draaischakelaars voor de airconditioning, en het multifunctionele stuurwiel heeft haptisch aangename knoppen.

In de duurdere versies maken deze eigenlijk perfecte onderdelen plaats voor een automatisch klimaatregelingssysteem met onhandige knoppen waarop je met je vinger moet vegen en waarmee je zelden direct de gewenste temperatuur bereikt. Het premium stuurwiel met capacitieve toetsen is ook hinderlijk: de wiebelende en trillende oppervlakken zijn vervelend. Het is bijvoorbeeld bijna nooit mogelijk om de stuurverwarming meteen op het gewenste niveau in te schakelen. Tot overmaat van ramp is de nieuwe generatie van het navigatiesysteem niet bepaald een stap vooruit. Spraakinvoer vergt vaak talrijke pogingen.

Helaas is het interieur ook niet per se visueel aantrekkelijker geworden. Het persbericht spreekt van een "zorgvuldig verfijnde stijl". Het dashboard is nu ondergefoamed. Helaas zijn ook de sierstiksels aan de bovenrand ingeschuimd in plaats van opgenaaid, en zijn de ooit zo kleurrijke sierpanelen die voorheen in de T-Roc leverbaar waren, komen te vervallen zonder vervanging. Eigenlijk zou de T-Roc er ook goed uitzien met een frameloze binnenspiegel, vooral omdat VW dit mooie onderdeel lang voor andere merken introduceerde.

Verder valt er in het interieur niets te klagen, integendeel: de zitpositie is uitstekend, de stoelen zijn comfortabel en stevig en bij uitstek geschikt voor lange ritten. Ook achterin is er veel ruimte, de bagageruimte is ruim en variabel, er steekt geen accu in uit die het bruikbare volume beperkt.

In feite ziet de T-Roc af van elke vorm van elektrificatie en is dus voorbestemd voor ontspannen en efficiënt reizen zonder oplaadpauzes. De 2.0-liter versie die wij reden, met vierwielaandrijving, 140 kW/190 pk en zeventraps automaat met dubbele koppeling, valt op door zijn spontane en lineaire respons en akoestische terughoudendheid.

De sprint van 0 naar 100 km/u neemt slechts 6,8 seconden in beslag, maar de topsnelheid van slechts 218 km/u documenteert de aerodynamische uitdagingen van een SUV-carrosserie. Met een gemiddeld verbruik van 6,3 liter per 100 kilometer is de 190 pk sterke T-Roc met vierwielaandrijving zeer zuinig. De diesel kan het echter nog beter: de 2,0-liter TDI-versie heeft slechts 4,6 liter per 100 kilometer nodig, zonder vierwielaandrijving zelfs een volle 4,2 liter. Dit betekent dat hij ongeveer 1200 kilometer per tank kan afleggen zonder dat de bestuurder zich speciaal hoeft in te spannen!

Het is in het voordeel van VW dat de T-Roc nog steeds verkrijgbaar is als cabriolet en als R-versie. Met deze modellen bestrijkt de Wolfsburgse onderneming belangrijke niches op de markt: de Cabriolet is de enige open SUV, hij onderscheidt zich door een grote hoeveelheid ruimte en een perfect dakconcept. En de T-Roc R levert prestaties op sportwagenniveau met een soepele 300 pk. (Jens Meiners, aum)

 


Gegevens Volkswagen T-Roc R-Line 2.0 TSI 4 Motion

Lengte x breedte x hoogte (m): 4,24 x 1,82 x 1,57
Wielbasis (m): 2,59
Aandrijving: R4 benzinemotor, 1984 cc, aandrijving op alle wielen, automatische 7-versnellingsbak met dubbele koppeling
Totaal vermogen: 140 kW / 190 pk
Max. Koppel: 320 Nm bij 1500-4100 tpm
Topsnelheid: 218 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u: 6,8 sec.
Gemiddeld NEDC-verbruik: 6,3 liter
Rendementsklasse: C
CO2-uitstoot: 145 g/km (NEDC)
Leeggewicht (EU) / laadvermogen: min. 1530 kg / max. 500 kg

(motor-traffic.de)

Bel ons

We zijn bereikbaar op:
Ma t/m vrij: 8:00u tot 17:30u

0541 571 710

E-mail ons

Vragen? Mail onze sales afdeling.

Veelgestelde vragen

Zoek je snel een antwoord op jouw vraag?

Vind jouw antwoord tussen de 'Veelgestelde vragen'

Bezoek ons

Je bent van harte welkom!

Kom langs op:
Goudstraat 70
Hengelo
Routeplanner