Twee jaar geleden kende de Duitse milieuhulp de Mercedes-Benz GLS zijn "Gouden Gier" toe. De vereniging pochte destijds dat de - in werkelijkheid zeer efficiënte - zevenzitter de "ecologisch meest onzinnige off-roader in de stad" was. Is het nu tevreden? Want met de EQS SUV toont het bedrijf uit Stuttgart nu een terreinwagen die praktisch even groot is, maar een elektrische aandrijving heeft in plaats van de efficiënte diesel- en benzinemotoren.

De EQS SUV is technisch nauw verwant met de EQS luxesedan, het "skateboard"-platform is identiek. Hij zal aanvankelijk in drie varianten worden gelanceerd: de EQS 450+ produceert 265 kW (360 pk) en 568 Newtonmeter koppel uit een achterin geplaatste elektrische motor die alleen de achteras aandrijft. De aandrijving is ontworpen voor een lange actieradius en is erop gericht om met een volledig opgeladen batterij tot 660 kilometer af te leggen.

Daarboven zijn er twee versies met een extra voormotor en vierwielaandrijving: de EQS 450 4-Matic levert eveneens 265 kW pk, maar levert een indrukwekkend koppel van 800 Nm. Het bereik krimpt iets tot maximaal 613 kilometer. En de EQS 580 4-Matic haalt 400 kW (544 pk) en 858 Nm koppel uit dezelfde aandrijflijn. De snelheid is beperkt tot 210 km/u, acceleratiecijfers zijn nog niet beschikbaar.

Veelzeggend is dat het 62 bladzijden tellende persdossier ook niets zegt over de gewichten. We zijn er echter achter gekomen: Zelfs de EQS 450+ met achterwielaandrijving weegt leeg 2620 kilogram. Overigens worden in dezelfde folder ook de aërodynamische eigenschappen over twee bladzijden aangeprezen, zonder dat de werkelijke cw-waarde wordt meegedeeld. Daimler heeft "opzettelijk" afgezien van dakrails, maar dakdragers kunnen worden gemonteerd. En er kan ook een treeplank besteld worden.

De EQS SUV schittert met veelzijdige voorzieningen. In de afgeronde carrosserie kunnen tot zeven personen plaatsnemen, en de bagageruimte kan tot 2100 liter bevatten, afhankelijk van de variant. Hij gaat ook ver buiten de gebaande paden: daarvoor zorgen een offroadprogramma en een bodemvrijheid van 181 millimeter, die in Europa met een druk op de knop met 25 millimeter kan worden verhoogd, en in andere markten met maar liefst 30 millimeter. En ook al was het volgens de ontwikkelaars niet de bedoeling een echte terreinauto te ontwikkelen, toch werd een "opofferingsgroef" op de onderzijde aangebracht om erger te voorkomen in geval van een brutale botsing. Later komt er een "doorzichtige voorkap", wat betekent dat de camera zicht heeft op de onmiddellijke schort.

De EQS SUV kan 1,8 ton trekken. Dat is nauwelijks meer dan de helft van wat de GLS kost, maar het is een ongewoon goede prijs voor een elektrische auto. En de draaicirkel bedraagt slechts 11,9 meter dankzij de standaard achterasbesturing. Als optie kan hij worden teruggebracht tot een vlotte elf meter; de bijbehorende draaihoek van tien graden kan ook na aankoop worden geactiveerd.

In het algemeen kunnen in de EQS SUV meer functies achteraf worden geactiveerd dan ooit tevoren bij Daimler. En op de lijst met voorzieningen staan een aantal systemen die het leven van bestuurders van een elektrische SUV waarschijnlijk perfect zullen aanvullen. Zo is er een "personal trainer voor milieuvriendelijker rijden" genaamd "Eco Coach" - ook al is de CO2-uitstoot van een elektrische auto volgens de EU-autoriteiten sowieso nul. Het biedt "nuttige tips en uitleg over duurzaam en zuinig gebruik van hulpbronnen", en wie zich daar plichtsgetrouw aan houdt, wordt volgens het persbericht "beloond met punten, die later kunnen worden ingewisseld voor aantrekkelijke beloningen".

Het "Drive Away Assist"-systeem daarentegen waarschuwt de bestuurder "als er bij het wegrijden een botsing met herkende objecten zou kunnen ontstaan doordat het gas- en rempedaal door elkaar worden gehaald of doordat een verkeerde versnelling wordt gekozen". En de "aanwezigheidsherinnering" is bedoeld om te voorkomen dat kinderen op de achterbank worden vergeten. Als de kinderen al de leeftijd hebben om te rijden, kunnen ze worden afgeremd tot maximaal 120 km/u met de modus "beginnend bestuurder".

De EQS SUV zal worden gebouwd in Tuscaloosa in de Amerikaanse staat Alabama, met de accufabriek er vlak naast. De prijzen zijn nog niet bekend. (Matthias Knödler, cen)
(motor-traffic.de)

Bel ons

We zijn bereikbaar op:
Ma t/m vrij: 8:00u tot 17:30u

0541 571 710

E-mail ons

Vragen? Mail onze sales afdeling.

Veelgestelde vragen

Zoek je snel een antwoord op jouw vraag?

Vind jouw antwoord tussen de 'Veelgestelde vragen'

Bezoek ons

Je bent van harte welkom!

Kom langs op:
Goudstraat 70
Hengelo
Routeplanner