Rijverslag SKODA ENYAQ IV COUPÉ: Premium van het massamerk

13 maart 2022

Onder de vele overnames van het Volkswagen-concern is er één die als een onverdeeld succes kan worden beschouwd: De integratie van het merk Škoda in de groep. De Tsjechische modellen hebben zo'n goed imago dat zij soms rechtstreeks concurreren met zustermodellen van Volkswagen en Audi. Een goed voorbeeld hiervan is de Škoda ENYAQ COUPÉ IV.

Eigenlijk was de Škoda ENYAQ sowieso gepland als coupé; een blik op de Škoda Mission E-studie uit 2017 bewijst dat. De ENYAQ was daarvan afgeleid, en moest als vlaggenschip de voorzichtige overgang naar elektromobiliteit inluiden. Maar toen werd duidelijk dat het sneller moest gaan - niet in de laatste plaats door de protesten van de milieubeweging in de afgelopen jaren. Škoda besloot de ENYAQ in aanzienlijk grotere aantallen te bouwen - en ontwierp een conventionele SUV-vorm. Nu volgt de coupé.

Met een cd-waarde van 0,234 is hij aerodynamisch nog gunstiger dan de gewone ENYAQ, en het verlies aan bagageruimte is binnen de perken gehouden. Het modellengamma is anders gepositioneerd, met een hogere instap en een RS-model aan de top. Aangepast aan de uitrusting, scheidt slechts ongeveer 1500 euro de coupé van de gewone ENYAQ, zodat het vooral een kwestie van smaak is welke van de twee carrosseriestijlen men kiest.

Net als het basismodel wordt de ENYAQ COUPÉ gekenmerkt door een dominant ogende voorkant, met een frontmasker dat tegen meerprijs verlicht wordt. In tegenstelling tot Volkswagen heeft Škoda geen specifiek elektrisch gezicht, en dat valt niet alleen bij de klanten in goede aarde: Er zijn berichten uit het concern dat nogal wat VW-werknemers de Škoda succesvoller vinden.

Ook in het interieur cultiveert Škoda zijn eigen stijl - met royale, horizontaal geaccentueerde vormen, moderne materialen en een elegant tweespaaks stuurwiel, dat pas in de sportieve varianten plaats maakt voor een conventioneel ogend driespaaks stuurwiel. Het scherm achter het stuurwiel is compacter dan bij de VW, en er zijn belangrijke verschillen in het centrale scherm en de keuzehendel, die hier op de middenconsole zit: De aanraakgevoelige volumeregelaar, die 's nachts helaas niet verlicht is, hoeft geen ruimte te delen met de temperatuurregelaar, waardoor de kans op bedieningsfouten, in tegenstelling tot in de VW, wordt uitgesloten. De versnellingspook werkt op een klassieke, intuïtieve manier: trekken om weg te rijden, vooruit duwen om achteruit te rijden. En dus andersom dan de verwarrende hendel die in de VW op het instrumentenpaneel zit.

De ENYAQ COUPÉ is verkrijgbaar in vier prestatieniveaus: eenmotorig met achterwielaandrijving en 132 kW (180 pk) of 150 kW (204 pk), en tweemotorig met vierwielaandrijving en 195 kW (265 pk) of 220 kW (299 pk). De drie krachtigere versies zijn uitgerust met een 77-kWh batterij, de instapvariant is met de kleinere 58-kWh batterij. De aandrijving in alle versies is vrij snel naargelang het respectieve vermogen, maar de acceleratie kan niet als bruut worden bestempeld: De achterin geplaatste modellen hebben 8,8 seconden nodig van 0 tot 100 km/u, de 265 pk versie doet het in een vlotte zeven seconden, de RS in 6,5 seconden. Meer is niet mogelijk door het leeggewicht, dat varieert van twee tot bijna 2,4 ton, afhankelijk van de variant.

De topsnelheid bedraagt 160 km/u - behalve voor de RS, die stopt bij 180 km/u. Aan de ene kant is dat niet veel, maar aan de andere kant zijn hoge snelheden zo nadelig voor de actieradius van elektrische auto's dat zelfs 160 km/u meer een theoretische waarde is. Afhankelijk van de versie haalt de ENYAQ COUPÉ tussen 416 en 544 kilometer in de WLTP-cyclus, het trekvermogen bedraagt 1200 tot 1400 kilogram.

Wij vonden de vierwielaangedreven versie met 265 pk het mooist: Hij komt dicht in de buurt van de RS wat prestaties betreft en verschilt ook niet noemenswaardig van het topmodel wat rijeigenschappen betreft. Want welke versie ook gekozen wordt: De ENYAQ COUPÉ heeft een relatief comfortabel onderstel en moet zeker niet als een sportwagen worden opgevat. De wegligging is onfeilbaar en, ondanks de achterwielaandrijving, worden onderstuur en oneffenheden in de weg met vertrouwen weggewerkt. In combinatie met het lage geluidsniveau resulteert dit in een zeer comfortabele, maar slechts beperkt sportieve rijervaring in alle versies.

Voor wie zich wil wagen aan een elektrische auto, presenteert de Škoda ENYAQ IV COUPÉ zich als een expressief vormgegeven en doordacht alternatief. Zelfs ten opzichte van de eigen concurrerende modellen van Volkswagen, die hij in sommige opzichten voor is. (Jens Meiners, cen)



Gegevens Škoda ENYAQ COUPÉ 80x Coupé

Lengte x breedte x hoogte (m): 4,65 x 1,88 x 1,62
Wielbasis (m): 2,76
Aandrijving: permanent magneet synchrone motor achter, asynchrone motor voor
Vermogen: 195 kW/265 PS
Max. koppel: 310 Nm
Batterij: lithium-ion batterij met hoog voltage, 77 kWh
Topsnelheid: 160 km/u (geregeld)
Acceleratie van 0 tot 100 km/u: 7,0 sec.
WLTP-actieradius: 520 km
WLTP gemiddeld verbruik: 16,6 kWh
Efficiëntieklasse: A+
CO2-uitstoot: 0
Eigen gewicht / laadvermogen: min. 2202 kg / max. 462 kg
Laadruimte: 570-1610 liter
Max. Trekvermogen: 1400 kg
Basisprijs: n.b. (motor-traffic.de)

 

Bel ons

We zijn bereikbaar op:
Ma t/m vrij: 8:00u tot 17:30u

0541 571 710

E-mail ons

Vragen? Mail onze sales afdeling.

Veelgestelde vragen

Zoek je snel een antwoord op jouw vraag?

Vind jouw antwoord tussen de 'Veelgestelde vragen'

Bezoek ons

Je bent van harte welkom!

Kom langs op:
Goudstraat 70
Hengelo
Routeplanner