De grote berlines van Citroën, geliefd bij gangsters die comfort en snelheid eisten en ook bij de meeste presidenten van de Grande République, verdwenen vijf jaar geleden geruisloos van de aardbodem toen de productie van de C5 in Europa werd stopgezet. Maar nu waagt het merk met de dubbele hoek zich opnieuw in dit segment met, hoe kan het ook anders, een eigenzinnige oplossing die elementen van de klassieke berline combineert met de kenmerken van een stationwagen en, dankzij de verhoogde carrosserie, SUV-attributen.

De samenstelling van de drie designlijnen zou ook gewoon kunnen doorgaan voor een hatchback sedan, maar dat klonk de Parijse creatieve afdeling waarschijnlijk te banaal in de oren. In elk geval zet de C5 X de Citroën-traditie voort om altijd een beetje anders te zijn dan de rest van de autowereld, wat in het verleden altijd resulteerde in het woord "even wennen" in de meeste rapporten. Wel, om u gerust te stellen, er is niets "waaraan u moet wennen" aan de C5 X. Het nieuwe vlaggenschip van het merk mag dan qua design een beetje uit de toon vallen, verder levert hij geen problemen op voor zijn bestuurders en kan hij intuïtief worden bediend.

De ontwikkelaars in Parijs hebben vijf jaar aan het nieuwe model gewerkt en het resultaat is, ondanks alle platitudes op marketinggebied, een terugkeer naar de klassieke touring-berline, die bij de marktintroductie met drie motoren zal worden aangeboden: De Pure Tech 130 vormt de basis, aangedreven door een 1,2-liter driecilinder met 130 pk (96 kW), die het verrassend goed doet in de 4,8 meter lange C5 X. Net als zijn soortgenoten heeft de motor een ietwat ruw uiterlijk, maar dat is niet hinderlijk. De Pure Tech 180 wordt geleverd met een 1,6-liter viercilinder en 180 pk (132 kW), en de rol als topmodel wordt overgenomen door de plug-in hybride met een systeemvermogen van 225 pk (166 kW). Met de geëlektrificeerde C5 X zet het merk zijn elektrische strategie voort. "In 2025 zal het hele merk geëlektrificeerd zijn", verklaarde Citroën-woordvoerder Benjamin Delmoray bij de voorstelling van het nieuwe model.

Citroën schat het verbruik van de plug-in hybride op 1,4 liter per 100 kilometer. Klinkt goed, maar het is niet erg realistisch. Maar 3,8 liter in hybride modus - naast de comfort-, eco- en elektrische standen - is niet slecht. De beloofde actieradius van ongeveer 60 kilometer kan ook worden verbeterd door gericht gebruik te maken van de recuperatiemogelijkheden.

Citroën limousines stonden in het verleden bekend om hun comfortvoorzieningen. De hydropneumatische vering liet DS, CX en Co. zweven over landwegen en autosnelwegen, en de nieuwe C5 X volgt deze traditie opnieuw. Samen met de Advanced Comfort-stoelen maakt de gelijknamige vering korte metten met de ergste tekortkomingen van de infrastructuur. Dit is de combinatie die de ingenieurs aan de verbrandingsmodellen hebben gegeven. Een meer verfijnde versie wordt gebruikt in de plug-in versie, waar de reeds op comfort gerichte technologie wordt gecombineerd met een adaptieve ophanging waarvan de kenmerken het niveau bereiken van de hydropneumatische ophanging uit vervlogen tijden. De C5 X laat zich heel dynamisch rijden en laat tijdens een eerste rit rond Barcelona zien dat bochtige landweggetjes zeker zijn terrein zijn.

Dankzij de wielbasis van 2,78 meter is het interieur ruim en is de bagageruimte met een volume van 545 liter (1640 liter met neergeklapte achterbank) ook geschikt om te reizen. Het head-up display geeft informatie over de belangrijkste gegevens, en het centrale scherm kan worden geprogrammeerd volgens de individuele wensen van de clientèle. De persoon achter het stuur en zijn of haar passagiers kijken naar hoogwaardige en goed vervaardigde materialen. Zelfs in de basisversie is de C5 X goed uitgerust. Het comfortabele onderstel is standaard, net als comfortstoelen, cruise control en een 180-graden achteruitrijcamera, die absoluut noodzakelijk is gezien het slechte zicht naar achteren. Hogere uitrustingsniveaus voegen daar Highway Driver Assist voor semi-autonoom rijden, het fraaie head-up display en een verwarmd stuurwiel aan toe. (aum/Walther Wuttke)



Specificaties Citroën CX 5X Plug-in Hybrid

Lengte x breedte x hoogte (m): 4,80 x 1,86 x 1,48
Wielbasis (m): 2,78
Aandrijving: R4 benzinemotor, 1589 cc, plug-in hybride, voorwielaandrijving, automatische 8-versnellingsbak
Totaal vermogen: 165 kW / 225 pk
Max. koppel: 360 Nm
Topsnelheid: 230 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u: 8,8 sec.
Elektrische actieradius: 60 km (WLTP)
WLTP gemiddeld brandstofverbruik: 1,4 liter
Rendementsklasse: Euro 6d-ISC-FCM
CO2-uitstoot: 30 g/km (WLTP)
Leeggewicht (EU) / laadvermogen: min. 1797 kg / max. 463 kg

(motor-traffic.com)

Bel ons

We zijn bereikbaar op:
Ma t/m vrij: 8:00u tot 17:30u

0541 571 710

E-mail ons

Vragen? Mail onze sales afdeling.

Veelgestelde vragen

Zoek je snel een antwoord op jouw vraag?

Vind jouw antwoord tussen de 'Veelgestelde vragen'

Bezoek ons

Je bent van harte welkom!

Kom langs op:
Goudstraat 70
Hengelo
Routeplanner