Nadat Kia de voorbije maanden veel aandacht kreeg met volwaardige elektrische auto's zoals de EV6 dankzij zijn actieradius, komt de Sportage, die populair is bij klanten, nu gedeeltelijk geëlektrificeerd op de weg. Hij zal nu ook als plug-in hybride worden gelanceerd in mei. Alleen de laadklep aan de rechterzijde van de auto en de standaard 19-inch lichtmetalen velgen verraden dat het om een parttime elektrische auto gaat. Als PHEV vertegenwoordigt de compacte SUV de prestatiepiek van de modelserie. Met 265 pk is het de krachtigste versie.

De batterij heeft een capaciteit van 13,8 kWh en bevindt zich onder de vloer van de auto. De Kia-garantie van zeven jaar geldt niet alleen voor het volledige voertuig, maar ook voor de aandrijfaccu, wat voor menig twijfelende klant zeker als een belangrijk aankoopargument kan worden beschouwd. De oplaadtijd voor de accu van 140 kilo bedraagt iets minder dan 1 uur en drie kwartier bij een 400 volt aansluiting met 32 ampère, en nog eens een uur bij 230 volt en 20 Ah. Aan een huishoudelijk stopcontact duurt het vijf en een halve uur om de batterij van tien tot 100 procent op te laden.

De huidige modelgeneratie heeft het interieur aanzienlijk verbeterd. Daarvan profiteren vooral de achterpassagiers en de transportcapaciteit, en de wielbasis van bijna 2,7 meter creëert ruimte op de zitplaatsen. Achterin is de zitruimte uitstekend, en achter de elektrisch te openen achterklep is plaats voor minstens 540 liter bagage. Handig zijn de 20:40:20 neerklapbare rugleuningen van de achterbank, waarmee het bagageruimtevolume perfect aan de individuele behoeften kan worden aangepast en tot maximaal 1715 liter kan worden vergroot. Het trekvermogen is minder groot. Hoewel de Sportage PHEV vierwielaandrijving heeft dankzij zijn elektromotor op de achteras en zijn leeggewicht maar liefst 1,9 ton bedraagt, kan de SUV slechts 1350 kilogram trekken. Dat is genoeg voor een middelgrote caravan of een heuse zeilboot.

Het interieur is verfijnd ingericht, de stoelen zijn bekleed met stof met kunstlederen accenten, de deurpanelen en het dashboard voelen prettig aan en het stuurwiel en de stuurhendels voelen goed aan. De relatief nauwkeurige deactivering van het waarschuwingssysteem voor het onbedoeld verlaten van de rijstrook is een welkome voorziening. Wie zowel verrassende als ongewenste stuurinterventies wil vermijden, kan de assistent snel deactiveren door de knop op het multifunctionele stuurwiel ingedrukt te houden.

De rest van de assistenten zijn talrijk. Een cruise control op basis van navigatie is aan boord, net als de file- en snelwegassistent. Tot de opties behoren de all-round vision camera (het mediale zicht naar achteren bij het achteruitrijden is standaard), kruisverkeerswaarschuwing, dodehoekassistent en dubbele LED-verlichting. Er is zelfs een afstandsbediening voor parkeren en achteruitrijden, dus de waarschuwingsfunctie voor naderend verkeer bij het verlaten van de auto lijkt bijna banaal. 

De bediening van de Plug-in Sportage is geen tovenarij en spreekt voor zich. De aandrijving wordt geregeld via een keuzeschakelaar die ofwel de zuiver elektrische modus voorschrijft (indien beschikbaar) of de hybride modus in gemengd gebruik met de verbrandingsmotor mogelijk maakt. Dit werkt buitengewoon harmonieus; de overdracht van het stokje tussen de twee rijmodi gebeurt bijna ongemerkt. Bovendien kunnen de tractievereisten in de 4x4-modus nauwkeurig worden afgesteld. Er zijn drie programma's beschikbaar, één configuratie is bedoeld voor het rijden op besneeuwde wegen, een tweede heeft vooruitgang op modder als deugdzaamheid aangemerkt en een derde weet zanderige velden van voren te doorkruisen. Sahara toeristen zullen het waarderen.

Natuurlijk zal de huidige Sportage niet in de voetsporen treden van de trendsettende Kia EV6 met zijn 800-volt technologie die de actieradius garandeert. "Het huidige platform van de SUV laat een puur elektrische versie niet toe," was de verklaring van Kia bij de presentatie van de plug-in versie.

 

Specificaties Kia Sportage 1.6 GDI PHEV

Lengte x breedte x hoogte (m): 4,52 x 1,87, x 1,65
Wielbasis (m): 2,69
Aandrijving: R4 turbo benzinemotor, 1598 cc, elektromotor, vierwielaandrijving, automatische zesversnellingsbak
Systeemvermogen: 195 kW / 265 pk
Systeemkoppel: 350 Nm van 1500-4500 tpm
Benzinemotorvermogen: 180 pk (132 kW) bij 5500 tpm
Max. koppel: 265 Nm van 1500 tot 4500/min
Vermogen elektromotor: 67 kW / 91 pk
Max. koppel: 304 Nm
Topsnelheid: 191 km/u
Topsnelheid elektrisch: 140 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u: 8,2 sec.
Elektrisch bereik: 70 km
WLTP gemiddeld verbruik: 1,1 liter
Elektriciteitsverbruik: 16,9 kWh
CO2-uitstoot: 26 g/km
Efficiëntieklasse: A+++
Inhoud brandstoftank: 35 liter
Leeggewicht / laadvermogen: min. 1905 kg / max. 510 kg
Trekvermogen: 1350 kg
Laadruimte: 540-1715 liter

Basisprijs: 41.660 euro

Bel ons

We zijn bereikbaar op:
Ma t/m vrij: 8:00u tot 17:30u

0541 571 710

E-mail ons

Vragen? Mail onze sales afdeling.

Veelgestelde vragen

Zoek je snel een antwoord op jouw vraag?

Vind jouw antwoord tussen de 'Veelgestelde vragen'

Bezoek ons

Je bent van harte welkom!

Kom langs op:
Goudstraat 70
Hengelo
Routeplanner