Tot nu toe had Alfa Romeo nog geen compacte SUV in zijn gamma. Nu moet de Tonale dit lucratieve segment bedienen. In 2019 werd de studie in Genève getoond en gelukkig is het ontwerp dicht bij de studie gebleven. De naam verwijst naar de Tonale Pas in de Rhätische Alpen, die op de waterscheiding tussen de Adige en de Po ligt. De nieuwe Alfa identificeert zich daarmee ook als het kleine broertje van de Stelvio, die genoemd is naar de legendarische Stilfser Joch.

Aan superlatieven bij de marketing ontbrak het niet: de Alfa Romeo Tonale was het meest dynamische en sportieve model tot ver over de grenzen, men had "sportiviteit voor de volgende eeuw opnieuw uitgevonden". In werkelijkheid moesten de ingenieurs het echter doen met een beproefde basis: De werkzaamheden aan het SCCS-platform zijn precies 20 jaar geleden begonnen en talrijke modellen van Fiat, Opel en Jeep zijn erop gebaseerd. Overigens hebben de werkzaamheden aan de Tonale weer eens vertraging opgelopen omdat de hybridisatie op de voorgrond is getreden. Testritten op het Comomeer moeten uitwijzen of dit de auto goed heeft gedaan.

De eerste informatie kwam van de Volta Tempel in Como, gewijd aan Alessandro Volta, kind van de stad Como en uitvinder van de batterij. De locatie is logisch, want de Tonale betekent de intrede van het merk in de elektrificatie. 48-volt hybrides maken de start, een plug-in hybride met een totaal van 275 pk (202 kW) en een klassieke 1,6-liter diesel met 160 pk (118 kW) zullen volgen. Volgens de persafdeling is Alfa Romeo het merk dat het snelst de overstap naar elektrificatie wil maken.

Vier uitrustingsniveaus met historische Alfa Romeo-aanduidingen worden aangeboden voor de 4,53 lange auto: Super, Sprint, Ti en Veloce. In eerste instantie zijn er twee motoropties: Super en Sprint maken gebruik van een 1,5-liter benzinemotor van 130 pk (96 kW), gecombineerd met 48-volt technologie. De hybride batterij weegt 13 kilogram en is onder de middenconsole gemonteerd; zo bereikt Alfa een ideale gewichtsverdeling van 50:50. De elektromotor biedt een extra 15 kW (20 pk) en een koppel van 55 Newtonmeter.

Daarnaast zijn er de Ti en Veloce varianten met een 160 pk benzinemotor. De koppelafgifte stijgt sterk om bij 1500 t/min een verder licht "hellend vlak" te bereiken; dit is bedoeld om de lineariteit van een klassieke motor met natuurlijke aanzuiging te simuleren, naast veel stoom van onderaf. Ingenieurs hebben de motoren van de groep herwerkt om sportieve genen te ontketenen - inclusief een autonome cilinderkop, een turbo met variabele geometrie, een hogere inspuitdruk en nog enkele andere zaken.

De 48-volt hybridisatie zou het standaard verbruik met 20 procent verminderen. De motoren zijn gekoppeld aan een zeventraps transmissie met dubbele koppeling. Voor de eerste keer is een auto uitgerust met de Non-Fungible Token (NFT) technologie, die de individuele onderhouds- en kilometerhistoriek van elke Tonale op een fraudebestendige manier documenteert.

Deze inspanning uit zich - zeker door het aanzienlijke gewicht van de compacte SUV - in eerder middelmatige rijprestaties. Op de smalle bergweggetjes rond Como was de Tonale Hybrid met zijn 160 pk bepaald niet sportief aangedreven. Alleen in de Dynamic-modus, waarin de benzinemotor altijd meedraait, is de respons zo direct als je van een Italiaan zou verwachten. In de "Neutral"-stand schakelt de verbrandingsmotor bij lage snelheid uit, en het schakelen op verzoek is zo merkbaar ruw dat de ingenieurs echt teruggestuurd zouden moeten worden om het te herwerken. En in de "Advanced" spaarstand, lijkt de Tonale beslist flegmatiek.

Overigens klinkt de motor pas echt goed boven 4500 toeren, en omdat de automaat met dubbele koppeling vaak met een zekere hulpeloosheid naar de juiste versnellingsbakverhouding zoekt, kun je het beste helpen met de schakelpaddles, die in de Veloce-versie tot de standaarduitrusting behoren. Helaas is er geen handgeschakelde versnellingsbak in de Tonale waarmee dit beter zou werken. De voorstelling: 0 tot 100 km/u in 8,8 seconden, topsnelheid 210 km/u. De 130 pk versie, die niet gereden werd, heeft 9,9 seconden nodig voor de standaardsprint en haalt 195 km/u. De ophanging is een positief hoofdstuk.

Een positief hoofdstuk is het chassis. De Tonale houdt zich netjes aan het spoor en laat hoge bochtensnelheden toe, en de zeer directe besturing maakt het mogelijk om bochten te nemen zonder grip te verliezen. De auto voelt stijf en solide aan, het weggedrag is duidelijk sportiever dan het gemiddelde in zijn klasse. Het remsysteem met Brembo-ondersteuning is zeer stevig en stabiel.


Naast het chassis is het uiterlijk van de Tonale een van zijn grootste troeven. Het design is zowel van buiten als van binnen sportief, elegant en emotioneel, hoewel de wielen misschien iets verder naar buiten konden worden geplaatst. Binnenin zijn de schermen ideaal toegankelijk en gemakkelijk te zien; de belangrijkste functies zijn gerangschikt in schakelaars onder het middelste scherm. Er is veel ruimte; ondanks de licht aflopende daklijn is de hoofdruimte achterin verrassend goed.

De materiaalkeuze is behoorlijk in de basisversie, maar de Tonale maakt een grote sprong voorwaarts in de topversie Veloce, wanneer het dashboard wordt bekleed met Alcantara. De Italianen beheersen het gebruik van dit edele materiaal als geen ander, en met het Alcantara interieur positioneert de Tonale zich direct in de hogere klasse wat betreft indruk en luxueuze ambiance. (Matthias Knödler, cen)

Gegevens Alfa Romeo Tonale 1.5 VGT 118 kW

Lengte x breedte x hoogte (m): 4,53 x 1,84, x 1,60
Wielbasis (m): 2,63
Aandrijving: R4 turbobenzinemotor, 1469 cc, 15 kW elektromotor, voorwielaandrijving, 7-traps TCT
Vermogen: 118 kW / 160 pk bij 5750 tpm
Max. koppel: 240 Nm bij 1500 tot 4500 omw/min
Topsnelheid: 212 km/u
Topsnelheid elektrisch: 140 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u: 8,8 sec.
Ledig gewicht / laadvermogen: 1600 kg / 535 kg
Max. Trekvermogen: 1500 kg
Bagageruimte: 500-1550 liter (motor-traffic.de)

Bel ons

We zijn bereikbaar op:
Ma t/m vrij: 8:00u tot 17:30u

0541 571 710

E-mail ons

Vragen? Mail onze sales afdeling.

Veelgestelde vragen

Zoek je snel een antwoord op jouw vraag?

Vind jouw antwoord tussen de 'Veelgestelde vragen'

Bezoek ons

Je bent van harte welkom!

Kom langs op:
Goudstraat 70
Hengelo
Routeplanner