Het leven zit vol tegenstrijdigheden, en dat geldt uiteraard ook voor tijdgenoten die zich hebben toegelegd op de toekomst van de mobiliteit. Het is elektrisch, maar op de een of andere manier treedt een zeker speels instinct graag op de voorgrond, en vrij volgens het motto "een beetje plezier mag", worden modellen gecreëerd die op het eerste gezicht niet passen in het vertrek naar duurzame mobiliteit. CUPRA, de sportieve uitloper van Seat, is goed op weg om een geëlektrificeerd merk te worden, maar als het concern een fijne vijfcilinder op de plank heeft liggen en die past perfect in de Formentor crossover, dan moeten de twee worden gecombineerd. Of niet?

Het resultaat is de Formentor VZ5, die nu op de weg komt in een gelimiteerde oplage van 7000 stuks. En het doet dat zonder stekker. De VZ staat voor het Spaanse Veloz, in het Duits "schnellfüßig", en de VZ5 maakt deze claim waar. De vijf geeft op zijn beurt het aantal cilinders aan. 390 pk, een topsnelheid van 250 km/u en een acceleratie van nul tot 100 km/u in 4,2 seconden maken van de CUPRA, die 1,7 ton weegt, een zeer wendbare sportieve auto.

Natuurlijk kunnen sommige tijdgenoten zich afvragen of deze manier van voortbewegen nog wel bij de tijd past. Het antwoord: wel, want rijplezier moet ook vandaag nog worden toegestaan. En de snelste van alle Formentors levert zeker. De bestuurder zit achter het stuur op sportstoelen die zijn aangepast aan het prestatiepotentieel en die een zeer goede zijdelingse steun bieden. Hij kan kiezen uit de rijmodi Comfort, Sport, CUPRA Drift (alleen voor afgesloten routes), Individual tot Offroad via de eigen CUPRA-knop. Er is dus een geschikte instelling voor elk rijplezier.

Op de weg in de Comfort-modus is de VZ5, nou ja, een comfortabele manier om je te verplaatsen, wat abrupt verandert wanneer de Sport-modus wordt geselecteerd om tussendoor te sprinten, dan schakelt de zeventraps DSG iets sneller en verdwijnen de mobiele wegversperringen die een moment geleden de voorwaartse dynamiek belemmerden in de achteruitkijkspiegel. Het onderstel behoort tot de strak afgestelde vertegenwoordigers, maar behaalt toch goede comfortwaarden, de besturing werkt nauwkeurig en zorgt voor een flinke portie rijplezier in de bochten. Aan de achteras gaven de CUPRA-ontwikkelaars de VZ5 een torque splitter die de aandrijfkracht elektrohydraulisch verdeelt over de achterwielen via twee meervoudige plaatkoppelingen.

CUPRA noteert een gemiddeld brandstofverbruik van 10,2 liter. Tijdens een eerste rit in Beieren (zonder snelweg) gaf de verbruiksindicator aan het einde van de rit 9,8 liter aan. Van de 7000 eenheden zijn er reeds 1000 besteld in Duitsland, maar hoeveel eenheden daadwerkelijk voor de Duitse markt bestemd zijn, is onzeker. "We nemen er zoveel als we kunnen krijgen," verklaart Bernhard Bauer, managing director van Seat Duitsland. Voor wie bijzonder hongerig is naar vermogen, biedt CUPRA ook een versie met 50 pk meer vermogen, ontwikkeld in samenwerking met het tuningbedrijf Abt. (Walther Wuttke, cen)

Gegevens CUPRA Formentor VZ5

Lengte x breedte x hoogte (m): 4,47x 1,865x 1,51
Wielbasis (m): 2,68
Aandrijving: 5-cilinder benzinemotor, 2480 cc, 7-traps DSG, vierwielaandrijving
Totaal vermogen: 287 kW / 390 pk
Max. Koppel: 480 Nm
Topsnelheid: 250 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u: 4,2 sec.
WLTP gemiddeld verbruik: 10,2 liter
CO2-uitstoot: 231 g/km
leeggewicht: 1683 kg
Laadruimte: 410 liter
Draaicirkel: 11,4 m
(motor-traffic.de)

 

Bel ons

We zijn bereikbaar op:
Ma t/m vrij: 8:00u tot 17:30u

0541 571 710

E-mail ons

Vragen? Mail onze sales afdeling.

Veelgestelde vragen

Zoek je snel een antwoord op jouw vraag?

Vind jouw antwoord tussen de 'Veelgestelde vragen'

Bezoek ons

Je bent van harte welkom!

Kom langs op:
Goudstraat 70
Hengelo
Routeplanner