Het is een ongewoon samenwerkingsproject, de compacte sportwagen die Toyota en Subaru samen hebben ontwikkeld: sinds 2012 bedienen de Toyota GT86 en Subaru BRZ een overwegend jonge clientèle met een achterwiel aangedreven 2+2 coupé die zich kenmerkt door een ongewoon puristisch concept. We konden de opvolger van de Toyota GR 86 uitgebreid testen voor hij in april 2022 in de VS op de markt komt. Helaas zal de Subaru in de toekomst niet meer in Europa worden aangeboden, terwijl Toyota de GR86 hier zal blijven verkopen zolang de strenge EU-regelgevers dat toestaan. Dat zou nog maar een jaar of twee kunnen zijn, wat jammer zou zijn.

De GR 86 is visueel aantrekkelijk: hij doet het zonder de radiatorgrille die op veel auto's verplicht is, en hij oogt lichtvoetig en compact. Met een lengte van 427 cc, een breedte van 178 cm en een hoogte van 131 cm neemt hij weinig ruimte in op de weg, maar biedt hij toch behoorlijk wat ruimte voor een coupé: Voorin zit u perfect, achterin is er voldoende ruimte voor korte ritten en de bagageruimte is met 178 liter ruim genoeg. Als u meer nodig hebt, kunt u de achterbank neerklappen.

De GR 86 weegt slechts 1275 kilogram. De afwezigheid van een complexe en zware hybridisatie heeft hier een positief effect. In plaats daarvan vertrouwt hij op een aandrijving die de harten van liefhebbers sneller zal doen slaan: De aandrijving wordt verzorgd door een viercilinder boxermotor die is afgeleid van de voorganger en is uitgeboord tot 2,4 liter, goed voor een vermogen van 172 kW/234 pk en een maximumkoppel van 250 Newtonmeter (Nm).

De korte slag, vrij zuigende motor draait vrij toeren tot ongeveer 7500 omwentelingen per minuut (tpm), begeleid door een sonoor maar subtiel geluid. Deze Toyota bewijst het: Koppel is niet alles als het op rijplezier aankomt. Het is een genot om hem uit te zetten en door de versnellingen te schakelen. Hulpsystemen zijn hier niet nodig om wakker te blijven.

Met de nieuwe motor sprint de Toyota van 0 naar 100 km/u in slechts 6,3 seconden, de top ligt op 226 km/u. Het verbruik wordt verwacht op 9,4 liter per 100 km in de WLTP-cyclus, hoewel we dit cijfer in de praktijk gemakkelijk konden onderbieden: Je kan er ook mee rijden op zeven liter.

De soepele en precieze handgeschakelde zes versnellingsbak, die met een korte slag werkt, is een plezier om mee te rijden, waarbij de vijfde versnelling de directe versnelling is. Een automatische zes versnellingsbak is beschikbaar tegen meerprijs. Gelukkig heeft Toyota afgezien van een toerental-match functie, een populaire gimmick bij andere fabrikanten.

Net als voorheen is de gewichtsverdeling met 53:47 bijna perfect. De wielbasis is echter iets langer dan die van zijn voorganger, waardoor de GR86 spoorstabieler is; de besturing is zeer precies en direct. Het krachtige remsysteem werkt zonder fading.

Het chassis bestaat uit een McPherson voorwielophanging en een double-wishbone achteras. De achteras heeft een Torsen sperdifferentieel. Dit maakt het gemakkelijk om de GR te laten oversturen en dan blijft hij goedmoedig en perfect controleerbaar. In dit verband verdient overigens de klassieke handrem een speciale vermelding, die indien nodig kan worden gebruikt om te helpen. Dit is niet mogelijk met het zustermodel GR Supra, dat alleen een elektrische parkeerrem heeft. Trouwens, de vering is helemaal niet hard. De uitgebalanceerde set-up komt de grip op tweederangs wegen net zo ten goede als het comfort op lange afstanden.

Het interieur van de auto is volwassen geworden. Terwijl de voorganger onzuinig leek, zijn de materialen nu van hoge kwaliteit en geven ze geen aanleiding meer tot klagen. Het digitale instrumentenpaneel schakelt afhankelijk van de modus tussen een rond instrument en een futuristisch staafdiagram. De stoelen zijn bekleed met grip vast, geperforeerd Alcantara.

En zo presenteert de Toyota GR 86 zich aantrekkelijker dan ooit: aanzienlijk sneller, beter uitgerust en zonder compromissen op het vlak van dagelijkse bruikbaarheid. 

(motor-traffic.de)

 

 

Bel ons

We zijn bereikbaar op:
Ma t/m vrij: 8:00u tot 17:30u

0541 571 710

E-mail ons

Vragen? Mail onze sales afdeling.

Veelgestelde vragen

Zoek je snel een antwoord op jouw vraag?

Vind jouw antwoord tussen de 'Veelgestelde vragen'

Bezoek ons

Je bent van harte welkom!

Kom langs op:
Goudstraat 70
Hengelo
Routeplanner