Toen BMW de eerste generatie van de 2 Serie Active Tourer introduceerde, was er enige kritiek van "ijzersterke" merkfans: een voorwielaangedreven auto met hoog dak op een Mini-platform met een assortiment van drie- en viercilindermotoren - dat leek ver verwijderd van de kern van het merk. Maar het model heeft zich allang gevestigd, niet alleen omdat de kern van het merk inmiddels sterk is verschoven, maar ook omdat de verkoop veel plezier beleeft aan de Active Tourer: Het veroveringspercentage is extreem hoog. En als je eenmaal bij BMW bent geland, zo is de berekening, dan ga je niet snel ergens anders heen.

En daarom heeft BMW nu een nieuwe, tweede modelgeneratie van de 2 Reeks Active Tourer voorgesteld, die echter niet langer alternerend als een zevenzits Gran Tourer kan optreden. Op kleine wegen en snelle snelwegen in Zuid-Spanje hadden we de gelegenheid om de auto uitgebreid te testen. Naast de driecilinder 220i met 170 pk (125 kW) en de viercilinder 223i met 218 pk (160 kW), konden we ook rijden met een pre-productie exemplaar van de 230 xe, een driecilinder plug-in hybride met een trots 326 pk (240 kW) totaalvermogen.

Deze motorvermogens mogen ons echter niet in de verleiding brengen om rijdynamische wonderen te verwachten van de sedan met hoog dak. De rijprestaties zijn meer dan behoorlijk en de motoren hangen goed aan het gas, maar vrienden van het merk zullen zich de magische 218 pk - een 635 CSi leverde ooit evenveel - iets helderder herinneren dan in de 223i Active Tourer. De hybride sprint overigens bijna zonder pauze vooruit, maar komt nauwelijks boven de 200 km/u uit. De andere benzinemotoren, uitgerust met 48-volt technologie, kunnen sneller gaan.

In sommige opzichten is de 220i een bijzonder aanbevelenswaardige motor, aangezien het verlies aan loopcultuur in vergelijking met de 223i eerder gering is. En beide modellen hebben dezelfde zeventraps automaat met dubbele koppeling, de enige beschikbare transmissie, aangezien BMW de handgeschakelde versnellingsbak helaas heeft laten vallen zonder vervanging. Het meest interessante model voor frequente bestuurders, de viercilinder diesel 218d, was nog niet beschikbaar voor testritten.

Het weggedrag van de BMW 2 Reeks Active Tourer is ontworpen om onfeilbaar en onderstuurbaar te zijn; de wagen blijft goedmoedig en gemakkelijk onder controle te houden, zelfs wanneer er zeer bruusk gereden wordt. Naar onze mening zou de feedback van de weg directer moeten zijn, maar het rijplezier wordt niet verwaarloosd. Helaas kan het onvermijdelijke en irritante waarschuwingssysteem voor het onbedoeld verlaten van de rijstrook niet meer met een druk op de knop worden uitgeschakeld, zoals vroeger bij BMW mogelijk was; nu zijn twee hendels nodig.

Voor de bestuurder strekt zich een nieuw ontworpen dashboard uit met een groot, licht gebogen instrumentenpaneel waarop de display-instrumenten in de vorm van hoeken verschijnen. Puristen merken met ontsteltenis op dat de toerenteller alleen in de "Sport"-modus verschijnt en dat de Münchenaar nu overbodig lijkt voor normaal rijden. Tegen meerprijs is er een head-up display van het eenvoudigere soort, waarop de alarmerende waarschuwing "Gevaarlijke bocht" opduikt net wanneer het circuit leuk begint te worden.

Het interieur is een lust voor het oog: van de frameloze achteruitkijkspiegel over de luidsprekerafdekkingen in traanplaatdesign tot de fraaie bovenconsole is de afwerking van de 2 Serie Active Tourer van bijzonder hoge kwaliteit. De bekerhouders achterin, die in de meeste BMW modellen discreet zijn afgedekt, passen er niet helemaal bij, maar worden hier in alle openheid gepresenteerd.
Van buiten straalt de BMW 2 Reeks Active Tourer beslist elegantie en prestige uit, onderstreept door een radiatorrooster dat misschien iets te dominant is voor schuchtere types. De proporties zijn veel sportiever en moderner dan bij het vorige model, en BMW permitteert zich zelfs de luxe van drie koplampsets en twee verschillende achterlichtsets. Wij juichen de terugkeer van elegante vouwgrepen op de deuren zonder meer toe; lompe beugelgrepen behoren tot het verleden. De cW-waarde van slechts 0,26 is een bewijs van de succesvolle inspanningen van de aërodynamici.

De BMW 2 Serie Active Tourer, die begint bij 40.274 euro, hoeft niet veel concurrentie te vrezen; de naaste concurrent is de B-Klasse van Mercedes-Benz. Veel andere compacte bestelwagens zijn verdwenen ten gunste van SUV's, en BMW kan deze markt natuurlijk bedienen met de X1, die binnenkort in zijn derde modelgeneratie op de markt komt. Maar wij houden van de no-nonsense, pretentieloze benadering van de nieuwe Active Tourer. Het nieuwe model is echter ook niet gemaakt voor de "gietijzeren".

 

BMW 220i Active Tourer gegevens

Lengte x breedte x hoogte (m): 4,39 x 1,82 x 1,58
Wielbasis (m): 2,67
Aandrijving: R4 benzinemotor, 1499 cc, turbocompressor, voorwielaandrijving, 7-traps DCG
Vermogen: 125 kW/170 pk
Max. Koppel: 280 Nm
Topsnelheid: 221 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u: 8,1 sec.
WLTP gemiddeld verbruik: 5,9 liter
CO2-uitstoot: 133 g/km (Euro 6d definitief)
Leeggewicht / laadvermogen (EU): min. 1595 kg / max. 480 kg
Max. Trekvermogen: 1300 kg
Laadruimte: 415-1405 liter
Basisprijs: 40.274 euro
(motor-traffic.de)

Bel ons

We zijn bereikbaar op:
Ma t/m vrij: 8:00u tot 17:30u

0541 571 710

E-mail ons

Vragen? Mail onze sales afdeling.

Veelgestelde vragen

Zoek je snel een antwoord op jouw vraag?

Vind jouw antwoord tussen de 'Veelgestelde vragen'

Bezoek ons

Je bent van harte welkom!

Kom langs op:
Goudstraat 70
Hengelo
Routeplanner