Presentatie van de Ssangyong Korando e-Motion: nog een elektrische auto uit Korea

10 maart 2022

SsangYong wie? In Nederland is het Koreaanse automerk nog steeds niet erg bekend, ondanks zijn 36-jarige marktaanwezigheid in Europa. Het bedrijf is gespecialiseerd in grote voertuigen, vooral SUV's, en heeft in het beste geval naam gemaakt door een vroegere samenwerking met Mercedes. Sommige modellen gebruiken de motoren van de firma Stuttgart. Vandaag legt SsangYong zich steeds meer toe op elektrische mobiliteit. De compacte SUV Korando, bijvoorbeeld, wordt geëlektrificeerd en uitgerust met een 140 kW (190 pk) sterke elektromotor. Het is het eerste voertuig van het merk dat uitsluitend op elektriciteit als energiebron rijdt.

Goed uitgerust en met veel assistentiesystemen aan boord, begint hij bij 38.990 euro voor de basis Bronze versie, 45.590 euro voor het top-of-the-line Titanium model. Tussen de twee zit het middenklasse Platinum-model voor 41.990 euro. Na aftrek van de eco-korting moet de koper 29.420 euro betalen voor het basismodel. De enige optionele extra is de metallic lakafwerking voor 600 euro. Er zijn echter slechts vier verschillende kleuren en alleen wit kost niets extra. De elektrische versie van de Korando is herkenbaar aan zijn gesloten voorkant en blauwe kleuraccenten, waarvan de meest opvallende de onderrijbeveiliging aan de achterkant is.

De Korando e-Motion is 4,47 meter lang. Dat is bijna precies de lengte van een Opel Grandland. De batterij (geleverd door LG), die onder de achterkant van de auto is geïnstalleerd, heeft een capaciteit van 61,5 kWh, wat een actieradius van 339 kilometer mogelijk maakt volgens de WLTP-norm. Bij een snellaadstation duurt het 33 minuten om de batterij weer tot 80 procent op te laden; bij de wallbox thuis duurt het ongeveer elf uur om de batterij volledig op te laden. De topsnelheid is begrensd op 156 km/u, en de SUV met voorwielaandrijving sprint van 0 naar 100 in 8,5 seconden.

Dat is ook heel sportief bij het sprinten voor verkeerslichten in de stad, ook al weegt de Korando onbeladen minstens 1840 kilogram. Het maximumgewicht van het vierdeurs model is 2250 kilogram. Maar ook het toegestane trekvermogen bereikt verbazingwekkende hoogten. Het voertuig met voorwielaandrijving mag 1,5 ton trekken. Een disselbelasting van 85 kilogram in plaats van de gebruikelijke 75 kilogram is toegestaan, wat belangrijk is voor het vervoer van e-bikes met een fietsendrager op de aanhangerkoppeling. Dankzij zijn maximumkoppel van 360 Newtonmeter is de SUV goed uitgerust om te trekken.

Een warmtepomp wordt gebruikt om de temperatuur van het interieur te regelen. De aandrijflijn kan kinetische energie terugwinnen in drie terugwinningsfasen, die kunnen worden bediend via schakelpaddles op het stuurwiel. Er zijn ook vier rijmodi beschikbaar: Comfort, Sport, Eco en Eco+. In de meest zuinige modus wordt de topsnelheid beperkt tot 90 km/u, en de verwarming en de stuurbekrachtiging worden dan geleidelijk verminderd om energie te besparen.

In de cockpit geeft een 12,3-inch display de instrumenten weer, terwijl de middenconsole een acht inch monitor heeft. Als het navigatiesysteem is inbegrepen in de hogere uitrustingsniveaus, groeit dit tot 9,2 inch. Leer is beschikbaar in de topversie, en stembediening en een oplaadstation maken ook deel uit van het pakket. De ruimte is onberispelijk, zelfs de achterbank is comfortabel. Voor de rest is de elektrische SsangYong dezelfde als de versie met verbrandingsmotor, zelfs het volume van de bagageruimte van 551 tot 1248 liter is ongewijzigd. Een argument ten gunste van de Korando e-Motion zal waarschijnlijk de zevenjarige elektrische garantie zijn - twee meer dan voor de verbrandingsmotor - waarbij de garantie zich ook uitstrekt tot de tractiebatterij.

Wie nu een elektrische Korando bestelt, moet vier tot zes maanden wachten. Volgens de verwachtingen van directeur Ulrich Mehling zal het verkoopvolume hierdoor aanzienlijk toenemen. 500 eenheden van de elektrische auto moeten dit jaar de weg op gaan, zodat het merk zo'n 2250 eenheden zal verkopen. Dat aantal moet dan groeien tot 900 elektrische auto's in 2023. Vorig jaar eindigde SsangYong op een eerder bescheiden noot als gevolg van de wereldwijde knelpunten bij de bevoorrading, slechts 1700 voertuigen konden nieuw worden ingeschreven voor het verkeer. (Michael Kirchberger, cen)

(motor-traffic.de)

Bel ons

We zijn bereikbaar op:
Ma t/m vrij: 8:00u tot 17:30u

0541 571 710

E-mail ons

Vragen? Mail onze sales afdeling.

Veelgestelde vragen

Zoek je snel een antwoord op jouw vraag?

Vind jouw antwoord tussen de 'Veelgestelde vragen'

Bezoek ons

Je bent van harte welkom!

Kom langs op:
Goudstraat 70
Hengelo
Routeplanner