Ze gaan steeds verder vooruit en de verschillen met modellen met klassieke verbrandingsmotoren worden steeds kleiner. Elektrische voertuigen zoals de Kia EV6 halen nu afstanden die nog niet zo lang geleden moeilijk voor te stellen waren. Het nieuwste elektrische model van de Koreanen heeft een actieradius van 528 kilometer met de krachtigste 77 kWh batterij volgens WLTP, en dankzij de 800-volt technologie, heeft hij slechts een korte tijd nodig aan het laadstation. In het ideale geval duurt het slechts 18 minuten om de batterij op te laden tot 80 procent. En de 58 kWh energieopslagunit in de basisversie maakt ook een actieradius van 394 kilometer mogelijk.

De ongeveer 4,70 meter lange EV6, die vanaf 23 oktober bij de dealers staat, is het eerste model van het merk dat gebruik maakt van het nieuwe platform dat speciaal voor e-mobielen werd ontwikkeld en dat de belofte van de ontwerpers inlost dat elektromobiliteit nieuwe ruimten zal creëren. Het interieur van het vijfdeurs model biedt ruimte die een aangename verrassing is, vooral voor de passagiers achterin. Geen wonder met een wielbasis van 2,90 meter, die voorheen was voorbehouden aan modellen in de hogere segmenten. Daarmee staat de Kia op gelijke hoogte met de Mercedes E-Klasse.

De persoon achter het stuur kijkt naar een keurige verzameling digitale instrumenten en twee schermen van elk 12,3 inch. Het instrumentenpaneel kan individueel worden gedefinieerd en toont naast de snelheid vooral de actieradius en de laadtoestand van de accu. Het aanraakscherm in het midden doet dienst als navigatiesysteem en ook als menubediening voor het infotainment. Maar analoge schakelaars voor veelgebruikte instellingen zoals klimaat en ventilatie zijn gelukkig ook binnen handbereik. Dit is ook de manier waarop het verfijnde (optionele) audiosysteem van Meridian kan worden bediend.

Eenmaal in beweging, laat de EV6 zien dat elektrische mobiliteit niet betekent dat je afstand moet doen. Vooral in de sportstand (die de actieradius met zo'n 20 kilometer vermindert) blijft de Kia de krachtigere modellen voor, en ook de acceleratie van nul tot 100 km/u in 5,2 seconden (vierwielaangedreven versie) is voldoende om de meeste stoplichtsprintjes te winnen. De achterwielaangedreven versie heeft 7,3 seconden nodig om 100 km/u te bereiken. Bij 180 km/h wordt echter het einde van de dynamische voortbeweging bereikt. Voor leeftijdsgenoten met een verlangen naar meer, komt volgend jaar de GT-versie met 585 pk en 260 km/u topsnelheid. "Dit zal ook petrolheads aanspreken," belooft Kia's Duitse baas Thomas Djuren.

De EV6 wordt geleverd met een uitgebreid assistentiepakket, waaronder de snelwegassistent, die het voertuig in het midden van de rijstrook en op veilige afstand houdt, maar in de war kan raken door de verschillende lijnen op het asfalt, vooral bij wegwerkzaamheden. s Nachts brengen de (optionele) dubbele LED-koplampen licht in de duisternis, en een camera met rondom zicht helpt bij het manoeuvreren.

(motor-traffic.de)

Bel ons

We zijn bereikbaar op:
Ma t/m vrij: 8:00u tot 17:30u

0541 571 710

E-mail ons

Vragen? Mail onze sales afdeling.

Veelgestelde vragen

Zoek je snel een antwoord op jouw vraag?

Vind jouw antwoord tussen de 'Veelgestelde vragen'

Bezoek ons

Je bent van harte welkom!

Kom langs op:
Goudstraat 70
Hengelo
Routeplanner