DirectLease.nl DirectLease autonieuws Even voorstellen: de Opel Astra gaat met open vizier de toekomst in

Soms loont het om naar het verleden te kijken om iets nieuws te creëren. Toen Opel op zoek was naar inspiratie voor het nieuwe merkgezicht, dook de Manta plots op in de hoofden van de ontwerpers. De voorkant van de coupé vormde de aanzet tot wat nu wordt omschreven als de "Vizor" of het vizier op de huidige modellen. De nieuwste "vizierdrager" is nu de nieuwe Astra, waarvan de zesde editie tevens het einde van de lijn betekent. De volgende modelgeneratie zal volledig elektrisch zijn - althans in Europa - wanneer ze in 2028 wordt voorgesteld.

Het design van de nieuwe Astra is consequent zakelijk en rekent af met overbodige decoratieve elementen. Hoewel, een beetje chroom kan nooit echt kwaad. Op de motorkap doet een "vouw" ook denken aan de Manta, en dankzij het dak, dat in sommige uitrustingslijnen zwart is gelakt, lijkt de compacte Opel groter, hoewel hij slechts een kleine vier millimeter is gewonnen ten opzichte van zijn voorganger. De Opel bliksemschicht, die nu bijna verdwijnt in discreet zwart op de donkere voorkant, werd in sommige varianten opgeofferd aan het afzien van zogenaamd overbodige versiering.

De zesde editie van de Astra laat zien uit welke elementen de aandrijfmix in de komende jaren zal bestaan. In het begin is het bereik vrij duidelijk. Naast een 1,2-liter benzinedriecilinder met twee vermogens (110 pk / 81 kW) en 130 pk / 96 kW), blijft alleen een diesel met 1,5 liter cilinderinhoud en 130 pk in het gamma over. Als nieuwkomer en voorproefje van de elektrische toekomst van het merk, is de Astra ook verkrijgbaar als plug-in hybride. Het systeemvermogen van 180 pk (132 kW) wordt gedeeld door een 1,6-liter turbo viercilinder en een elektromotor (81 kW), die dankzij de 12,4 kWh batterij een actieradius van meer dan 60 kilometer zou moeten halen.

Na een eerste rit lijkt de belofte heel realistisch, op voorwaarde dat de persoon achter het stuur niet al te vaak de elektrische topsnelheid van 135 km/u oproept en in plaats daarvan consequent gebruik maakt van de mogelijkheden om energie terug te winnen via rijmodus "B" van de achttrapsautomaat. De topsnelheid van de Astra PHEV bedraagt 225 km/u. De sprint van nul tot 100 km/u duurt 7,6 seconden. De batterij kan in iets minder dan twee uur worden opgeladen. Het verbruik in hybride modus was uiteindelijk drie liter. Opel belooft 1,1 liter, maar dat wordt in het beste geval bereikt op een van de realiteit afgeschermde testbank. Een 225 pk versie is in voorbereiding, en volgend jaar zal de Astra ook beschikbaar zijn met een volledig elektrische aandrijving.

Deze diversiteit in aandrijving wordt mogelijk gemaakt door het EMP2-platform van de Groep, dat al wordt gebruikt in de Peugeot 308, de Citroën C4 en de DS4 en dat voor alle motorconcepten kan worden gebruikt. Maar "we hebben," benadrukt adjunct-hoofdingenieur Thomas Stüber, "het Opel-DNA tot op de laatste schroef in de nieuwe Astra geïntegreerd. De Astra is ontworpen en ontwikkeld in Rüsselsheim en wordt daar ook gebouwd." Dit is inclusief "het op de snelweg geteste weggedrag." In vergelijking met zijn voorganger is de nieuwe Astra veel beter bestuurbaar dankzij de ophanging met McPherson-veerpoten vooraan en een as met draaibare balken achteraan, en de stuurinrichting werkt veel preciezer, wat resulteert in een betere stabiliteit, zelfs bij hogere snelheden. Ook de remmen zijn herzien en remmen de Astra in alle situaties op betrouwbare wijze af. Dankzij de lage luchtweerstand (cd-waarde O.269) en de goede isolatie heerst er een aangename stilte tijdens het rijden.

In het interieur wordt het verschil met de voorganger nog duidelijker. De bestuurder kijkt naar twee digitale schermen, die Opel "Pure Panel" heeft gedoopt en die alle analoge displays vervangen. Pure betekent ook dat de displays beperkt blijven tot de nuttige bedieningsmogelijkheden, en bovendien kunnen belangrijke functies, zoals de airconditioning, zoals voorheen via schakelaars worden bediend, om de afleiding van het verkeer te beperken. De ontwikkelaars van Opel gaven de Astra ook hoogwaardige materialen en (tegen meerprijs) de door de Aktion Gesunder Rücken (AGR) (campagne voor gezonde ruggen) gecertificeerde stoelen, die rijden zonder vermoeidheid mogelijk maken. De bagageruimte bereikt een maximum van 1268 liter voor de plug-in en 1339 liter voor de versies met verbrandingsmotor.

Net als zijn voorganger is de Astra voorzien van een aantal voorzieningen die tot nu toe alleen gebruikelijk waren in hogere autoklassen. Daartoe behoort de nieuwste versie van het adaptieve Intellilux LED-verlichtingssysteem, overgenomen van de Insignia en uitgerust met 168 LED-elementen. De Astra is ook leverbaar met een breed scala aan assistentiesystemen. Daartoe behoren het Intellidrive 1.0-systeem met een waarschuwingssysteem voor frontale botsingen, voetgangersdetectie, een actief waarschuwingssysteem voor het onbedoeld verlaten van de rijstrook, verkeersbordherkenning en een automatische snelheidsassistent met stop & go-functie op de automatische versies en een zeer goed presterend head-up display.


(motor-traffic.de)




Bel ons

We zijn bereikbaar op:
Ma t/m vrij: 8:00u tot 17:30u

0541 571 710

E-mail ons

Vragen? Mail onze sales afdeling.

Veelgestelde vragen

Zoek je snel een antwoord op jouw vraag?

Vind jouw antwoord tussen de 'Veelgestelde vragen'

Bezoek ons

Je bent van harte welkom!

Kom langs op:
Goudstraat 70
Hengelo
Routeplanner