Renault blijft meedeinen op zijn zelfverklaarde "nieuwe golf", en de nieuwste "golfrijder" die in het najaar op de markt komt is de Austral, de opvolger van de Kadjar. De compacte SUV wordt uitsluitend geleverd met geëlektrificeerde aandrijflijnen, ziet af van een dieselvariant en is, volgens een woordvoerder van het merk, "de derde pijler in het C-segment" na de elektrische Mégane en de Arkana.

De Austral is het eerste Renault-model dat ontwikkeld is op het herziene CMF-CD-platform en maakt gebruik van de verschillende hybride aandrijvingsopties - van milde hybridisatie tot 48-volt technologie en volledige hybride aandrijving. Een plug-in hybride variant is ook mogelijk in de toekomst. Hierover is echter nog geen besluit genomen. Een volledig elektrische versie is niet gepland. In ieder geval is de koers uitgezet voor de elektrificatie van het modellengamma in Parijs, en zullen er in de komende jaren in totaal 14 geëlektrificeerde modellen volgen. "In 2030 zullen we dan een volledig elektrisch merk zijn," verklaarde een woordvoerder bij de Austral-presentatie in Parijs.

De 4,51 meter lange Austral komt op de markt met een zelfverzekerd design dat door marketingtekstschrijvers "sensuele technologie" is gedoopt. De volumineuze voorkant straalt de nieuwe geest uit en doet enigszins denken aan de lang vergane Vel Satis. In het interieur domineren twee 12,3-inch en twaalf-inch schermen het gebied voor het stuurwiel, en een (optioneel) head-up display helpt ook bij het overbrengen van informatie. Google-diensten zoals Google Maps voor navigatie of Google Play voor extra apps lopen ook via het centrale "OpenR-scherm". Hoogwaardige materialen zoals hout, leder en Alcantara zorgen voor een premium sfeer, afhankelijk van het uitrustingsniveau. Achterin beloven de Renault-functionarissen de beste knieruimte van 27,4 centimeter als de achterbank niet naar voren wordt geschoven om extra ruimte in de bagageruimte te creëren. De bagageruimte varieert tussen 500 en 575 liter, afhankelijk van de uitvoering.

De topversie wordt aangedreven door een full hybrid, die een 1,2-liter driecilindermotor combineert met een elektromotor en een 1,7 kWh accu. Het systeemvermogen bedraagt 160 pk (118 kW) of 200 pk (147 kW) en versnelt de Austral in minder dan negen seconden van 0 tot 100 km/u. Renault geeft een brandstofverbruik op van 4,6 liter per 100 kilometer. De "mild hybrid drive" met 48-volt technologie levert 130 pk (96 kW) en verbruikt 5,3 liter per 100 kilometer. De basisaandrijving, ten slotte, combineert een 1,3-liter viercilinder turbomotor, ontwikkeld in samenwerking met Daimler, met een 12-volt lithium-ion batterij en levert 140 pk (103 kW) of 160 pk. De Fransen beweren een standaardverbruik van 6,2 liter voor de 160 pk versie. Alle motoren kunnen de energie die tijdens het remmen wordt gegenereerd opslaan in de accu, en de bestuurder kan kiezen tussen drie rijinstellingen.

In totaal 32 elektronische hulpmiddelen helpen de persoon achter het stuur bij het rijden, parkeren en de veiligheid. Daartoe behoren een head-up display, adaptieve cruise control, automatisch inparkeren en automatisch noodremmen als bij het achteruitrijden een obstakel wordt gemist, alsmede matrix LED-koplampen. Een extra airbag tussen de bestuurder en de voorpassagier is eveneens ontworpen om een botsing tussen de twee hoofden te voorkomen.

De Austral wordt in het najaar gelanceerd (bestellen begint op 1 september) in zes varianten. Ook de prijzen zullen dan worden bekendgemaakt. De Kadjar kost momenteel ten minste 30.600 euro. De opvolger zal waarschijnlijk in dezelfde range geprijsd zijn. (Walther Wuttke, cen) (motor-traffic.de)

Bel ons

We zijn bereikbaar op:
Ma t/m vrij: 8:00u tot 17:30u

0541 571 710

E-mail ons

Vragen? Mail onze sales afdeling.

Veelgestelde vragen

Zoek je snel een antwoord op jouw vraag?

Vind jouw antwoord tussen de 'Veelgestelde vragen'

Bezoek ons

Je bent van harte welkom!

Kom langs op:
Goudstraat 70
Hengelo
Routeplanner