Maak kennis met de VW T-Roc: Vol vertrouwen

17 november 2021

DirectLease.nl Auto Nieuws Maak kennis met de VW T-Roc: Vol vertrouwen

De VW T-Roc is een van die typische VW-succesverhalen: in 2017 zonder voorganger in het segment gelanceerd, later dan de meeste concurrenten, rolde de auto binnen korte tijd het veld van compacte SUV's van achteren op. Met meer dan een miljoen verkopen in de afgelopen vier jaar is de cross-over, die sinds eind 2019 is uitgebreid met de sportieve R-variant en in het voorjaar van 2020 met een cabriolet, inmiddels een vaste waarde in het modellengamma van Volkswagen. De veranderingen halverwege het model waren navenant voorzichtig. De nieuwe prijslijst begint bij

Van buiten lijken, zoals gewoonlijk, veel dingen op het eerste gezicht bekend. De meest in het oog springende vernieuwingen zijn de nu standaard LED-koplampen, verduisterde achterlichten, een (optionele) lichtbalk in de grille en ook nieuwe (tweekleurige) lakafwerkingen en lichtmetalen wielen van 17 tot 19 inch. Daarnaast is er gewerkt aan de materialen en haptiek, die kritiek verdienen, en zijn de assistentie- en infotainmentsystemen up to date gebracht. Zo "voelt" de T-Roc nu beter aan dankzij nieuwe en onderlegde oppervlakken op het instrumentenpaneel, de deurpanelen en de armsteunen. Er zijn nieuwe stuurwielen en de "Digitale Cockpit" met daarachter een 8-inch TFT-kleurenscherm is nu altijd aan boord af-fabriek. Tegen meerprijs (of standaard in Style en T-Roc) schittert hij ook met extra functies in 10,25-inch formaat.

De displays van het infotainment-systeem zijn ook nieuw op het instrumentenpaneel geplaatst in de stijl van tablets. De afmetingen van de touchscreens variëren van 6,5 inch in de basisversie tot 8 inch in de "Style" en "R-Line" uitrustingsniveaus tot de topversie "Discover Pro" met een 9,2 inch display, dat ook verkeersborden in real time weergeeft en een intuïtieve stembediening beheerst. Het gebruik van de huidige generatie van het modulaire infotainmentsysteem (MIB3) maakt ook de online- en servicediensten van VW (WeConnect plus), de toegang tot streamingdiensten en Cloud gebaseerde personalisering mogelijk. Zelfs smartphoneverbinding via Android Auto of Apple CarPlay is nu draadloos mogelijk tegen een meerprijs. Omdat de T-Roc in zijn (technische) kern een verhoogde Golf is, mogen de veelbesproken aanraakgevoelige schuifregelaars natuurlijk niet ontbreken. Hier regelen de "touch sliders" de temperatuur en de ventilatorinstellingen, alle andere functies van de automatische klimaatregeling en de stoelverwarming kunnen via het touchscreen worden bediend.

Aan motoren en aandrijflijnen is daarentegen niet geraakt - wat voorlopig ook elke vorm van elektrificatie uitsluit. Aan de benzinekant blijven de 1,0-liter driecilinder turbo met 110 pk (81 kW) en de twee viercilinder turbo's met 1,5 liter cilinderinhoud en 150 pk (110 kW) en 2,0 liter en 190 pk (140 kW), de laatste standaard met vierwielaandrijving. De dieselmotoren zijn de twee 2-liter eenheden met 115 pk (85 kW) en 150 pk (110 kW), waarbij de laatste ook leverbaar is met vierwielaandrijving, zij het tegen meerprijs. De 4Motion-aandrijving is ook altijd inbegrepen in het topmodel T-Roc R met een vermogen van 300 pk (221 kW), net als de 7-traps DSG-versnellingsbak, een sportonderstel en krachtige remmen. De T-Roc Cabrio daarentegen moet het nog steeds doen met de instapmotor en de 150 pk benzinemotor.

Anderzijds zijn de veiligheids- en comfortvoorzieningen van de Golf SUV opgewaardeerd tot die van zijn concurrenten, de Hyundai Kona, Opel Mokka en Skoda Karoq. Naast het altijd standaard aanwezige Front Assist omgevingscontrolesysteem inclusief noodstop in de stad, beschermingssysteem voor inzittenden en voetgangersdetectie en het Lane Assist lane-keeping systeem, kan de T-Roc nu ook besteld worden met Matrix LED verlichting, semi-autonome Travel Assist met onafhankelijke stuur-, rem- en acceleratiefuncties of voorspellende snelheids- en afstandsregeling voor extra euro's. Een parkeer- en uitrijrobot voor langsparkeerplaatsen en dwarsparkeerplaatsen is nu ook tegen meerprijs verkrijgbaar. Wat comfort betreft, omvat het gamma de elektrisch openende en sluitende achterklep, inclusief bediening door middel van voetzwenken.

Wie op zoek is naar iets meer comfort, kan de basisuitrusting beter overslaan en kiezen voor het tweede uitrustingsniveau, "Life", dat ten minste middenarmsteunen omvat en bedieningselementen en hulpsystemen gemakkelijk bedient via een multifunctioneel lederen stuurwiel. Bovendien kunnen smartphone-apps worden geïntegreerd, zorgt een parkeer assistent voor het inparkeren en zijn er al slimme lichtmetalen wielen gemonteerd - zij het slechts 16 inch groot. In de nieuwe op maat gemaakte uitrustingsstructuur van VW heeft de klant de keuze tussen een meer op comfort gerichte "Style"-variant met 10,25-inch cockpitbeeldscherm, chroomapplicaties, sfeerverlichting, velours zetels, sierlijsten en sierstiksels of de "R-Line" met sportzetels, sportonderstel, progressieve besturing en tal van andere voorzieningen.

De keuze is gemakkelijker (maar ook duurder) met de T-Roc Cabrio, want de enige overgebleven SUV-vierzitter met open dak is alleen in deze twee versies verkrijgbaar vanaf 31.850 euro, wat bijna 3.000 euro meer is dan een T-Roc met dezelfde motor en Style-uitrusting. Daarnaast is er het designpakket "Black Style", dat een selectie zwarte designelementen biedt voor de dak rails, buitenspiegelkappen, radiatorrooster, zijskirts, sierstrippen van de uitlaatpijpen en zwarte 18-inch aluminium wielen.

Als je echt wilt rocken, moet je voor het origineel gaan in plaats van de R-Line. De T-Roc R, die pas begin volgend jaar in de handel komt, toont zijn uitzonderlijke status niet alleen door vermogen en prestaties, maar ook visueel, akoestisch en door de keuze van de uitrusting. De 300 pk sterke SUV sprint in 4,9 seconden naar 100 km/u, verlicht de nacht standaard met LED-matrixkoplampen en is van ver herkenbaar aan zijn verticale dagrijverlichting. Van dichtbij vallen de zwarte grille, de luchtinlaten met lamellen, de verchroomde dubbele uitlaten, de verduisterde ruiten en de portierdrempels in carrosseriekleur op. Sportzetels op het hoogste niveau, een lederen sportstuur met R-knop om alle rijsystemen te activeren, pedalen in roestvrij staal, blauwe sfeerverlichting en zwarte applicaties en sierlijsten maken van het interieur een modderkast. En een optioneel titanium uitlaatsysteem van Akrapovic zorgt voor het kenmerkende geluid.

(motor-traffic.de)

 

Bel ons

We zijn bereikbaar op:
Ma t/m vrij: 8:00u tot 17:30u

0541 - 571 710

E-mail ons

Vragen? Mail onze sales afdeling.

Veelgestelde vragen

Zoek je snel een antwoord op jouw vraag?

Vind jouw antwoord tussen de 'Veelgestelde vragen'

Bezoek ons

Je bent van harte welkom!

Kom langs op:
Goudstraat 70
Hengelo
Routeplanner