Tesla heeft onlangs zijn prijzen van de Model Y opnieuw verlaagd om de concurrentie een stap voor te blijven. Mede dankzij deze kortingen is de Model Y razend populair onder de elektrische auto's. Maar is deze populariteit terecht?
Zijn er concurrerende modellen welke betere specificaties hebben voor een vergelijkbaar bedrag? In deze vergelijking zetten we de Tesla Model Y, Polestar 2, Volkswagen ID.3 en KIA EV6 naast elkaar. De uitvoeringen zijn gekozen op basis van gelijkwaardigheid in specificaties en prijs. Niet van elk model is dus de voordeligste uitvoering meegenomen in de vergelijking. De groen gearceerde vlakken geven aan dat het model uitblinkt in die specificatie in vergelijking met de andere modellen.
Eerst weten wat alle termen uit de vergelijking betekenen? Bekijk dan hier onze uitleg.
Dat ligt uiteraard deels aan jouw eigen wensen. Er bestaat geen eenduidig antwoord op de vraag 'Welke elektrische auto is het beste?'. Ben je op zoek naar een auto met een hoog trekgewicht waarmee je een caravan of aanhanger mee kunt nemen? Kies dan voor de Tesla Model Y of de Polestar 2. Met de 1600 kg (Tesla Model Y) en 1500 kg (Polestar 2) aan trekgewicht kun je met een gerust hart op pad. Let bij het samenstellen van je auto op dat je de trekhaak als aparte optie aanvinkt. Deze is nooit standaard inbegrepen bij je auto!
Hecht je veel waarde aan bagageruimte en kun je er niet genoeg van hebben? Dan is de Tesla Model Y met zijn 2150 liter aan maximale bagageruimte de auto waar je wel voor móet gaan! Met zoveel ruimte kun je tot wel 10.500 boeken meenemen. Of je dat moet willen is aan jou, maar het kan wel! Heb je direct genoeg leesvoer wanneer je toch de caravan meeneemt op vakantie ;)
Hecht jij waarde aan een zo kort mogelijke laadtijd? Kies dan voor de KIA EV6. Met zijn laadvermogen van 180 kW laad dit model het snelst op van alle vergeleken modellen. Bij gebruik van een snellader beschik jij binnen 20 minuten weer over een acculading van 80%. De prijs voor de hoogste actieradius sleept dit model niet binnen, maar hoe vaak rij jij meer dan 400 kilometer aan een stuk?
Ben je op zoek naar een auto met de grootste actieradius? Dan is deze uitvoering van de Volkswagen ID.3 dé keuze voor jou. Met zijn actieradius van 559 km kun jij van Rotterdam naar Groningen rijden én weer terug met één acculading! En mocht je toch krap komen te zitten met je actieradius; deze ID.3 heeft nog steeds een laadvermogen van 170 kW. Aangezien zijn accu capaciteit groter is dan de EV6 duurt het snelladen iets langer, maar met 30 minuten kun jij weer met een acculading van 80% de weg op. Snel genoeg toch?
Wij hebben nog veel meer elektrische auto's in ons aanbod en hier komen nog meer modellen bij...
Automerken als Vinfast, Xpeng, NIO en BYD hebben in Azië reeds grote bekendheid gecreëerd. Het Chinese BYD verkoopt wereldwijd zelfs de meeste elektrische auto's! De modellen van deze merken zijn nog niet allemaal te bestellen in Nederland, maar komen er wel snel aan!
Zie jij een interessant model welke je graag zou willen bestellen? Schrijf je dan in en je wordt door ons op de hoogte gehouden wanneer het model te bestellen is! Handig toch?
Wanneer je serieus na gaat denken over een elektrische auto, dan loop je al heel gauw tegen een aantal termen aan. Voordat je een goede beslissing kunt maken over je toekomstige auto, is het van belang te weten wat alle termen omtrent elektrische auto's betekenen.
De maximale afstand die je met een volle acculading kan rijden. Soms wordt dat het bereik of de range genoemd.
Een eenheid van energie die gebruikt wordt om de capaciteit van de accu van een elektrische auto aan te geven. Hoe hoger het aantal kWh, hoe groter de accucapaciteit en over het algemeen ook de actieradius.
Het laadvermogen verwijst naar de snelheid waarmee een elektrische auto kan worden opgeladen, uitgedrukt in kilowatts (kW). Hoe hoger het laadvermogen, hoe sneller de auto kan worden opgeladen. Het laadvermogen wordt bepaald door zowel de capaciteit van de interne lader van de auto als de capaciteit van het laadstation waarmee de auto verbonden is.
De laadtijd van een elektrische auto wordt berekend door de totale capaciteit van de accu te delen door het laadvermogen. Bijvoorbeeld, als een auto een accucapaciteit heeft van 50 kWh en wordt opgeladen met een laadvermogen van 10 kW, duurt het theoretisch ongeveer 5 uur om de accu volledig op te laden (50 kWh / 10 kW = 5 uur). Snellaadstations met een hoog laadvermogen kunnen de laadtijd aanzienlijk verkorten, waardoor het mogelijk is om een aanzienlijke hoeveelheid energie toe te voegen in een kortere tijd, bijvoorbeeld 80% in 30 minuten.
Wisselstroom (Alternating Current) laden. Dit verwijst naar het opladen van een elektrische auto via een regulier stopcontact of een AC-laadstation. AC-laden is over het algemeen langzamer dan DC-laden.
Gelijkstroom (Direct Current) laden. Dit is sneller dan AC-laden en wordt meestal gedaan via speciale DC-laadstations of snellaadstations langs de weg.
Een functie waarbij de kinetische energie die vrijkomt tijdens het remmen wordt omgezet in elektrische energie en teruggevoerd naar de accu. Dit helpt de accu op te laden en de actieradius te vergroten.
Afkorting voor Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure. Dit is een gestandaardiseerde testprocedure om onder andere de actieradius van elektrische voertuigen te meten.