Termen die wij bij DirectLease met enige regelmaat voorbij zien komen en te horen krijgen vanuit onze klanten. Ze geven eigenlijk allemaal één angst weer: de angst om stil komen te staan met je volledig elektrische auto. Met de toename van het aanbod elektrische auto's (ook wel EV, Electric Vehicle, genoemd) met een grotere actieradius en de prima infrastructuur qua laadpalen in Nederland is deze stress voor het rijden binnen de Nederlandse landsgrenzen wel aardig aan het wegebben. Maar als we onze landsgrenzen oversteken...
Want eerlijk is eerlijk, Nederland loopt samen met een aantal Scandinavische landen fors voorop qua laadpaal infrastructuur. Maar toch kun je met wat handige hulpmiddelen de meeste Europese landen prima doorkruisen met je EV. Ook bij DirectLease zijn we in rap tempo aan het elektrificeren, dus hoe kun je dit nou beter ervaren dan zelf de proef op de som te nemen. Iets wat onze collega van het zakelijke salesteam, Nick, heeft gedaan. Op naar Kroatië dus, met een volledig elektrische Volkswagen ID.4!
De reis gaat van Hardenberg (Overijssel) naar Krnica in Kroatië (Istrië). Een reis van een kleine 1400 kilometer waarin we Duitsland, Oostenrijk, Slovenië en Kroatië doorkruisen. Auto van dienst, een Volkswagen ID.4 Pro 77 kWh (actieradius op papier 410 kilometer). Klein detail, de reis verloopt met twee gezinnen (volgepakte auto’s dus) en de andere auto betreft een “normale” benzine auto. Een mooie test hoe zich dit qua reistijd en stops tot elkaar zal verhouden.
Vol enthousiasme en met een volle accu vangen we onze trip aan. Een must have, als je op vakantie gaat met je EV, is één van de routeplanners waar laadpalen in opgenomen zijn. De EV routeplanner van Chargemap, te vinden in de Google Play Store en Apple App Store, is zeker een aanrader. Makkelijk in het gebruik, goede weergave van de laadlocaties en heel eenvoudig te koppelen aan je Google Maps navigatie via Apple Car Play. Al is de app soms wel een tikkeltje behouden in hoe vaak je dient te laden (ze nemen het zekere voor het onzekere). Daar moet je zelf enigszins je eigen “Range anxiety angst grens” in op zoeken. Er was gekozen voor een overnachting tussenstop in Oostenrijk, de Chargemap navigatie kwam met dit wijze voorstel (zie afbeelding).
Om maar niet direct te eigenwijs van start te gaan, hebben we deze stops dan ook vrij netjes gevolgd. Op stop nummer 4 na. Aangezien er bij de locatie van de overnachting ook een laadmogelijkheid aanwezig was hebben we deze eerste 950 kilometer met drie laadstops kunnen doen.
En is zo’n stop nou vervelend? Zeker niet! Met zo’n dagje reizen (inclusief kleine kinderen op de achterbank) zijn deze stops juist noodzakelijk. Een half uurtje à drie kwartier laden bij een snellader is dan dus ook prima te combineren met even de benen strekken en een kopje koffie of een hapje eten. Niets mis mee!
En dan de laadpalen zelf (in eerste instantie nog even focussend op Duitsland en Oostenrijk): die zijn uitstekend! Net zo simpel te bedienen zoals in Nederland, snel en gewoon met je reguliere laadpas te activeren. Zeker de snelladers van Ionity en Fastned werken erg simpel en perfect. Probeer je altijd op snelladers te richten (deze zijn voornamelijk langs de snelweg te vinden), want anders maak je er wel een hele lange trip van. Let er uiteraard wel op dat je een internationale laadpas hebt! Er zit tegenwoordig verschil tussen een nationale en een internationale laadpas.
Na de overnachting in Oostenrijk was het tijd voor het laatste stuk van de reis. Door Slovenië naar de eindbestemming in Kroatië. Geen wereldschokkende afstand meer maar juist dit deel van de route is qua laadpaal dekking wel de meest uitdagende.
De app gaf het al wel enigszins aan: er lijken meer nationale parken in Slovenië te zijn dan laadpalen. Voor de zekerheid dan nog meer even laden in Oostenrijk. Laat het daar tussen de bergen nu net even helemaal los gaan qua onweer. Zelfs zo heftig dat de stroomvoorziening bij het tankstation het even niet meer aan kon. Logischerwijs is het voor de laadpaal dan ook even einde oefening. Gelukkig geeft de auto app (VW WeConnectID in dit geval) direct aan dat het laden is onderbroken. Even het onweer afgewacht dus en toen nogmaals aan de laadpaal.
Met enige vertraging en een wat uitgebreidere lunch gingen we verder het mooie Slovenië in! Verkeersvignet aangeschaft en op naar een laadpaal die ons toch wel enigszins van de snelweg stuurt. Eigenlijk het enige moment waarop het “actieradius stresslevel” iets is opgelopen. Maar gelukkig werkt het automatisch bijladen, het zogeheten regeneren (sommige EV’s hebben hier ook een “B” stand voor), van de auto in de bergen (bergafwaarts dan welteverstaan..) uitstekend. Met een zeer snelle Ionity laadpaal, bijbehorend tankstation en wat ijsjes kunnen we weer verder de grens over voor het laatste stukje in Kroatië.
En eerlijk is eerlijk, qua laadpaal infrastructuur is er in Kroätie nog serieus werk aan de winkel. Gelukkig lag onze eindbestemming niet ver in Kroatië, anders was er wel wat puzzelwerk nodig geweest. Voor ons in dit geval, geen enkel issue en met een halfvolle accu hebben we ons vakantieadres bereikt!
Zwembroek aan, genieten van de zon en heerlijk het water op! Want zo moet vakantie zijn. No stress en relax! Je wil immers na je vakantie ook weer “opgeladen” aan de slag!
Tijdens het verblijf bij toeval nog een keer (gratis) kunnen laden in een winkelcentrum in Pula en éénmaal bij een snellader langs de snelweg. Dit ging wel met wat meer moeite, want dit was de enige keer tijdens onze vakantie dat onze laadpas niet functioneerde. Maar na het aanmaken van een simpel account (weliswaar gekoppeld aan je creditcard) was ook hier het laden vrij simpel.
Een beetje plannen en een beetje “omdenken” wanneer je met een EV op reis gaat? Zeker. Maar is het stressvol en een te grote uitdaging? Verre van!
Onze conclusie is dan ook, weliswaar afhankelijk van de landen die je gaat doorkruisen, ga de reis met je EV zeker aan.