Vier centimeter kan een doorslaggevend verschil maken. In dit specifieke geval is deze hanteerbare dimensie voldoende om van een klassieke Mercedes C-Klasse Estate een terreinauto te maken. De doelgroep bestaat uit klanten die - om welke reden dan ook - met hun C-Klasse buiten de gebaande paden willen treden.

Daarom hebben de ontwikkelaars in Stuttgart de All Terrain-versie van de estate vier centimeter verhoogd en de bestseller rustieke designelementen meegegeven, zoals een speciale grille, speciale bumpers, onderrijbeveiliging voor en achter en mat donkergrijze wielkastbekleding. En, natuurlijk, de 4-Matic vierwielaandrijving. In het interieur daarentegen hebben de ontwikkelaars afgezien van overdreven verbouwingswerk en hebben zij het bij het vertrouwde en succesvolle ontwerp gelaten.

Mercedes beperkte zich tot twee viercilindermotoren: de viercilinder met 204 pk (150 kW) en geïntegreerde startgenerator, die het vermogen op korte termijn met 20 pk opvoert, en een diesel, waarvan de 200 pk (147 kW) eveneens op korte termijn met 15 kW kan worden opgevoerd dankzij het 48-volt elektrisch systeem. Net als in de "gewone" C-Klasse is de 1,5-liter benzinemotor een soms wat rauw klinkende metgezel, maar hij accelereert in zeven seconden van 0 naar 100 km/u en bereikt net als de diesel zijn maximumsnelheid bij 231 km/u.

 Op de weg gedraagt de C-Klasse All Terrain zich - nou ja, als een C-Klasse zonder All Terrain en toont hij zijn goede kwaliteiten minder in de sprintafdeling en meer in de onverstoorbare duurloop zonder hectische drukte. Dus daar ga je, waar de standaard vierwielaandrijving zich een weg baant door moeilijke omstandigheden. Mercedes belooft dat de estate zijn off-road kwaliteiten vooral in "licht terrein" laat zien, maar als het wat ruiger wordt, kan de techniek het ook aan. Voor de krachtverdeling kozen de Mercedes-ingenieurs de formule tot 45 procent vooraan en tot 55 procent achteraan.

In de Offroad-instelling kan de stationwagon zich met gemak een weg banen over spoorrails en andere obstakels. Met Offroad Plus en de Downhill snelheidsregeling ingeschakeld, overwint de All Terrain C-Klasse zelfs onaangename hellingen en afdalingen. De bestuurder achter het stuur selecteert een snelheid van maximaal 15 km/u en de auto doet de rest. Nu niet op de rem trappen, maar gewoon sturen. Andere auto's met vierwielaandrijving kunnen dit ook, maar in het geval van Mercedes helpt de technologie ook in de achteruitversnelling als de helling te steil is en de auto moet uitwijken. Dankzij de inschakelbare achteruitrijcamera kan de vierwielaangedreven auto zonder problemen worden gemanoeuvreerd.

Waarschijnlijk zullen weinig mensen daadwerkelijk met de All Terrain in ruw terrein rijden, maar dankzij het trekvermogen van 1,8 ton en de deels elektrische aanhangwagenkoppeling is de estate geschikt voor bijvoorbeeld leeftijdsgenoten die een paardentrailer trekken en na een rit zonder problemen de natte wei willen verlaten. Op de weg is het optionele head-up display een echte aanrader. En natuurlijk zijn alle assistentiesystemen van de modelseries ook beschikbaar in de All Terrain.

(motor-traffic.de)

 

 

Bel ons

We zijn bereikbaar op:
Ma t/m vrij: 8:00u tot 17:30u

0541 571 710

E-mail ons

Vragen? Mail onze sales afdeling.

Veelgestelde vragen

Zoek je snel een antwoord op jouw vraag?

Vind jouw antwoord tussen de 'Veelgestelde vragen'

Bezoek ons

Je bent van harte welkom!

Kom langs op:
Goudstraat 70
Hengelo
Routeplanner