Vanaf 1 juli 2020 is de overgangsperiode voorbij en wordt de NEDC-testmethode vervangen door de WLTP-testmethode. Aan de hand van deze test wordt er bekeken hoeveel CO2 een nieuwe auto uitstoot en wordt er gekeken naar het verbruik op basis van de omstandigheden in de dagelijkse praktijk. Deze testmethode geeft een reëler beeld ten opzichte van de oude methode.
Er wordt straks per unieke auto ook bekeken wat de invloed is op de uitstoot van de auto op basis van de optionele uitrusting. Dit wil zeggen dat los van de uitvoering van de auto ook de extra gekozen opties worden meegenomen in de CO2 uitstoot meting. Dit kan betekenen dat bijvoorbeeld opties zoals grotere velgen, een panoramisch dak en een trekhaak een (aanzienlijke) BPM verhoging, en daarmee een hogere autoprijs, geven. Dit komt bijvoorbeeld door de toename in gewicht of een andere stroomlijn van de auto.
Onze website is zo opgezet dat je heel gemakkelijk zelf een auto kunt samenstellen. In de meeste gevallen kunnen er op veel auto’s opties, in allerlei combinaties, aangevinkt worden. Dit maakt het lastig om de CO2-uitstoot en het daarbij behorende BPM bedrag en dus de prijs te bepalen. Indien een auto na 1 juli 2020 wordt geleverd kan het leasetarief afwijken van hetgeen geoffreerd is. De definitieve leaseprijzen zijn pas bekend bij de levering van de auto. De prijzen op onze website en in de offerte zijn dus onder voorbehoud van eventuele prijsverhogingen.
De WLTP heeft geen effect op de leaseprijzen van het rijdende wagenpark. Ook de CO2-footprint verandert niet. Auto’s zijn namelijk niet meer gaan uitstoten maar de testresultaten zijn nauwkeuriger geworden.
Wil je niet voor verrassingen komen te staan dan zijn er de volgende opties:
Uiteraard snappen we dat dit onderwerp veel vragen en onduidelijkheden oproept, wij kijken daarom graag samen met jou naar de impact die de WLTP heeft voor jou of jullie als organisatie. Dus wil je meer informatie of heb je vragen hierover, neem gerust contact met ons op, we staan je graag te woord!
Ga voor 100% elektrisch of een brandstofmotor als back-up!