Het bijtellingspercentage in 2023 voor elektrische auto’s blijft ongewijzigd op 16%. Maar het plafond van de cataloguswaarde wordt in 2023 wel anders. De bijtelling geldt dan voor de eerste €30.000 cataloguswaarde. Over het bedrag daarboven betaal je 22%. Lease je een zonnecel- of waterstofauto? Dan geldt hierbij een bijtellingspercentage van 16% over de gehele cataloguswaarde.
Benieuwd hoe de bijtellingspercentages er de komende jaren uitzien? En welke maximum catalogusprijzen gehanteerd worden? Bekijk dan de tabel hieronder. Hierin zijn de cijfers, bekend tot en met 2026, uitgelicht.
Jaar |
2022 |
2023 |
2024 |
2025 |
2026 |
|
Bijtelling (%) |
16% |
16% |
16% |
17% |
22% |
|
Catalogusprijs* |
€35.000 |
€30.000 |
€30.000 |
€30.000 |
n.v.t. |
*De maximum catalogusprijs geldt niet voor zonnecel- of waterstofauto’s.
Per 1 januari 2023 geldt een prijsplafond voor gas- en elektratarieven. Hiermee wil het kabinet de energierekening van huishoudens betaalbaarder maken.
Wanneer je thuis je elektrische auto laadt, zal het prijsplafond voor energiekosten ervoor zorgen dat de kosten van het laden niet ongecontroleerd omhoogschieten.
Per 2025 gaan ondernemers BPM betalen bij aanschaf van een bestelauto op benzine, diesel of gas. Tot 2025 hoef je als ondernemer nog geen BPM te betalen vanwege de grijskentekenregeling. Dit verandert echter vanaf 2025 vanwege het verdwijnen van de grijskentekenregeling. In plaats van de BPM te baseren op de cataloguswaarde van de bestelauto, hangt dit vanaf 2025 af van de CO2-uitstoot van de auto. Bij een bestelauto met verbrandingsmotor betaal je dan €66,91 per gram CO2-uitstoot. Een goede reden om voor een volledig elektrische bestelauto te gaan!
Vanaf 2025 gaat de motorrijtuigenbelasting voor bestelauto’s met een verbrandingsmotor met 15% omhoog. Vanaf 2026 wordt de motorrijtuigenbelasting verder verhoogd met nog eens 6,96%. Dit alles met het doel om het aanschaffen van emissievrije of zuinige bestelauto’s te stimuleren.
Maak je klaar voor een maand vol Peugeot aanbiedingen.