De zaak krijgt nu veel aandacht, maar speelt al veel langer. In eerste instantie spande milieuorganisatie Deutsche Umwelthlife (DUH) een rechtszaak aan tegen Düsseldorf en Stuttgart. De DUH vindt dat ze niet genoeg tegen luchtvervuiling doen. Deze twee steden overschrijden namelijk de grenswaarden voor stikstofdioxide. Een rechter besloot de DUH gelijk te geven, waarop de twee steden in hoger beroep gingen.
Voor Düsseldorf en Stuttgart leverde dit echter niets positiefs op. Ze zijn het niet eens met het argument van de DUH dat 'de gezondheid van de Duitse burgers belangrijker is dan de belangen van de diesel bestuurders. ' De hoogste Duitse bestuursrechter besloot op dinsdag 27 februari ook dat de DUH gelijk heeft.
De uitspraak van de hoogste rechter is als volgt: om ervoor te zorgen dat de luchtkwaliteit verbeterd, mogen Duitse steden oudere en vervuilde dieselauto's weren uit (delen van) hun gemeenten. Mocht je als stad hier niets inzien, kun je alsnog hiertoe gedwongen worden. Zelfs als deze regel niet in de nationale wet- en regelgeving van Duitsland is vastgelegd.
Het verbod gaat niet van de één op andere dag in, er geldt namelijk een overgangsperiode. Zo kan het verbod voor de stad Stuttgart pas ingaan na 1 september 2019. Daarnaast is er medegedeeld dat er ook uitzonderingen komen voor kleine ondernemers. Deze zijn echter nog niet bekend gemaakt.
Naar alle waarschijnlijkheid worden er wel alvast (strengere) maatregelen genomen, voordat het verbod echt gaat gelden. Het verplicht stellen van milieustickers kan zo'n maatregel zijn.
Ben jij de trotse eigenaar van een dieselauto? Zet dan niet meteen jouw auto in de verkoop na dit nieuws. Het verbod op dieselvoertuigen geldt alleen voor auto's die niet voldoen aan de Euro 6-norm, welke van kracht is sinds 2015.
Ben je benieuwd of jouw auto voldoet aan deze norm? Ga hiervoor naar de website van het RDW en vul jouw kentekennummer in. Onder het tabblad Motor & Milieu kun je informatie vinden over de norm.
Wanneer er gekeken wordt naar de Europese norm voor luchtkwaliteit, dan hebben zeventig Duitse steden een probleem. Zij voldoen namelijk niet aan deze norm. Op dit moment heeft de DUH al een rechtszaak aangespannen tegen zestien andere Duitse steden, zoals Berlijn.
We blijven de rechtszaak volgen en houden jou op de hoogte van het nieuws.
Vind, calculeer en bestel jouw zakelijke leaseauto eenvoudig.