DirectLease Het klimaatakkoord is hier: de belangrijkste punten op een rij!

Het klimaatakkoord is hier: de belangrijkste punten op een rij!

2 jul 2019

Elektrisch rijden

Bijtelling gaat op de schop

Elektrisch rijden wordt met de jaren populairder. Dit komt aan de ene kant doordat we het milieu willen verbeteren en aan de andere kant doordat de bijtelling erg laag is. Zo betaal je nu voor nulemissieauto’s over de eerste €50.000 maar 4% bijtelling. Geniet nog even van dit getal, want vanaf volgend jaar wordt het drastisch anders. Vanaf 2026 is de gunstige bijtelling officieel voorbij. Bestuurders betalen dan over de gehele nieuwprijs 22% bijtelling.

Jaar 2019 2020 2021 2022 2023 2024 2025 2026
Bijtelling (%) 4% 8% 12% 16% 16% 16% 17% 22%
Catalogusprijs €50.000 €45.000 €40.000 €40.000 €40.000 €40.000 €40.000 n.v.t.



Waterstof- en zonnecelauto’s

Wanneer je kiest voor een waterstof- of zonnecelauto dan krijg je eerst nog niet te maken met een verhoogde bijtelling en lagere catalogusprijs-grens. Uitstel van deze aftopping duurt in ieder geval tot na 2024.

Vrijstelling van BPM

De vrijstelling van BPM voor nulemissieauto’s blijft bestaan tot en met 2024. Daarna wordt een vast bedrag van €360 in rekening gebracht.

Vrijstelling van mrb

De vrijstelling van de motorrijtuigenbelasting voor nulemissieauto’s is net zoals bij het BPM van kracht tot en met 2024. Vanaf 2025 wordt de mrb 25% en in 2026 wordt dit zelfs verhoogd tot 100%.

Stimuleren tweedehands elektrische auto’s

De overheid wil €100 miljoen beschikbaar stellen om de verkoop van tweedehands elektrische auto’s te stimuleren. Hoe dit tot uiting komt, wordt in de loop der tijd verduidelijkt.

Diesel rijden

Voor de bestuurders van een dieselauto gaat er op het gebied van de accijns een verandering plaatsvinden. Zo wordt de accijns vanaf 2021 met €0.01 verhoogd en in 2023 gebeurd dit nog een keer.

Betalen naar gebruik

Het is al een paar keer geopperd, maar nu is het dan echt zo ver. Het kabinet gaat een onderzoek doen naar rekeningrijden. Op dit moment zijn er drie opties:

  • Elke bestuurder betaalt per kilometer, exclusief spitsheffing.
  • Elke bestuurder betaalt per kilometer, inclusief spitsheffing.
  • Voor bestuurders van benzine of dieselauto’s blijft het huidige betaalsysteem, alleen de EV’s gaan betalen per kilometer.

Raak niet direct ontmoedigd. Bovenstaande is een voorstel en hier is nog geen akkoord op. Wanneer er een definitief besluit is genomen, delen wij dit met jou.

Wil je meer weten over elektrisch rijden? We hebben er diverse artikelen over geschreven. Heb je vragen over elektrisch rijden? Ons team staat voor je klaar: e-mail naar sales@directlease.nl of bel 0541-571710.

Bel ons

We zijn bereikbaar op:
Ma t/m vrij: 8:00u tot 17:30u

0541 571 710

E-mail ons

Vragen? Mail onze sales afdeling.

Veelgestelde vragen

Zoek je snel een antwoord op jouw vraag?

Vind jouw antwoord tussen de 'Veelgestelde vragen'

Bezoek ons

Je bent van harte welkom!

Kom langs op:
Goudstraat 70
Hengelo
Routeplanner