Zoek op merk

De nadelen van een elektrische auto

De nadelen van een elektrische auto

Elektrisch rijden: de één is laaiend enthousiast, terwijl de ander allemaal drempels op de weg ziet. Om te bepalen of jij voortaan een elektrische auto zakelijk gaat leasen, is het van belang om de voor- en nadelen van elektrisch rijden tegen elkaar af te wegen. Het is aan jou om te beslissen of jij onderstaande argumenten als iets negatiefs ziet of dat je er juist geen enkel probleem mee hebt.

Elektrisch rijden betekent dat je auto met behulp van stroom in beweging komt. 

Duurder in aanschaf
Je bent geïnteresseerd in elektrisch leasen, dus je speurt goedgemutst het internet af. Echter bestaat er een kans dat jouw enthousiasme afneemt. Elektrische auto's zijn namelijk duurder in aanschaf dan auto's die op fossiele brandstof rijden. Dit komt enerzijds doordat de elektrische auto nog niet massaal wordt geproduceerd en anderzijds doordat de batterijen (accu) duur zijn. 

Weerlegging: Doordat de overheid elektrisch rijden stimuleert, komen er steeds meer elektrische auto’s op de markt. Dit heeft een positief effect op het aanbod en de prijzen. Zo komen er steeds meer kleine elektrische auto’s op de markt en worden de grote auto’s goedkoper.

Laadpaal schaarste
In Nederland rijden nu al meer dan 160.000 (nederlandelektrisch.nl/actueel/verkoopcijfers) elektrische auto's rond. Al deze voertuigen hebben stroom nodig. Dit gebeurt met behulp van laadpalen. Op dit moment zijn laadpalen nog schaars in vergelijking met het aantal rijdende elektrische auto's. Op dit moment zijn er ongeveer 45.000 elektrische laadpalen waarvan jij gebruikt kunt maken.

Weerlegging: Het lijkt nu nog weinig, maar de oplaadpalen nemen per jaar in grote sprongen toe. Daarnaast maken privé laadpalen een opmars. Steeds meer bestuurders laten een eigen laadpaal thuis installeren.

Wachten, wachten, en nog eens wachten
Het opladen van een elektrische auto vergt enige tijd. Bedenk niet 5 minuten van te voren dat je moet laden, het proces kan wel 3 tot 5 uur in beslag nemen.

Weerlegging: Om het laadproces te versnellen, komen er steeds meer snellaadpunten. Binnen 30 minuten is de auto weer opgeladen en kun jij jouw weg vervolgen.

Stress: mijn auto rijdt niet
Je wilt wegrijden, maar er gebeurt niets. Tot je schrik kom je erachter dat jouw accu leeg is. Met een volledig elektrische auto heb je dan een groot probleem. Rij je in een elektrische auto die ook op benzine of diesel voortbeweegt, dan heb je geluk. Deze kan altijd nog terugvallen op fossiele brandstof.

Weerlegging: Wanneer je jouw elektrische auto goed in de gaten houdt en op tijd oplaadt, kom je niet met een lege accu aan de kant van de weg te staan.

De cijfers zeggen wat anders
Voordat je besluit om de auto te gaan leasen, wil jij weten wat de actieradius is. Begrijpelijk, je wilt aankomen op de plaats van bestemming. Tot nu toe zit er nog vaak een verschil in de cijfers die van te voren waren aangegeven en wat de auto daadwerkelijk kan rijden. Heel frustrerend! Hoe kan dit? Het zit zo: Fabrikanten testen de auto's in laboratoriums onder positieve omstandigheden.

Weerlegging: Gelukkig bestaat er Google. Hier kun je van de meeste auto's de 'echte' actieradius vinden. 

Minder milieuvriendelijk dan gedacht
Je hoort en leest het overal: elektrische auto's stoten weinig tot geen CO2 uit. Je gaat er dan automatisch vanuit dat deze auto's beter voor het milieu zijn dan auto's die op fossiele brandstof rijden. Echter is dit niet helemaal waar.

Weerlegging: Een elektrische auto heeft wel degelijk nadelen voor het milieu. Doordat deze auto’s aan speciale eisen moeten voldoen, wordt voor het productieproces gebruik gemaakt van zeldzame materialen. Deze worden vaak uit milieuonvriendelijke mijnen gehaald.

Benieuwd geworden naar de voordelen van elektrisch rijden? 
Ja, ik wil meer weten!


Hoe het werkt

Van eerste online aanbieder tot het online leasebedrijf met de beste service voor de beste prijs.
Meer weten?

Auto zoeken

Op zoek naar een specifieke auto? Of wil je weten welke 5-deurs auto's met airco er zijn?
Zoek en vind