Mazda mikt hoger: Met de CX-60 lanceren de Japanners een nieuw vlaggenschip voor Europa. En tegelijkertijd begeven ze zich in het premiumsegment - met traditioneel Japans vakmanschap en zes-in-lijn motoren. De middelgrote SUV met vijf zitplaatsen is gebaseerd op een nieuwe architectuur van het "grote platform", die volgend jaar zal worden gevolgd door de CX-80 versie met lange wielbasis en zeven zitplaatsen. De CX-60 start als eerste Mazda in Europa met plug-in hybride aandrijving vanaf 47.390 euro. Later zullen twee nieuwe zescilinder-in-lijn diesel- en benzinemotoren met 48-volt mild hybrid systemen volgen.

Er is nauwelijks een Japans merk dat zijn auto's zo met de filosofie en levensstijl van het Verre Oosten belaadt als de fabrikant uit Hiroshima. Van het symbool van de Jinba-Ittai, de verbinding van paard en ruiter, voor de technische uitvoering tot de nieuwste uitvoering van het Kodo-design, de "ziel in beweging", waaraan alle huidige Mazda-modellen hun karakteristieke vorm danken als uit één enkele mal. De CX-60 markeert de volgende fase in de evolutie van het Kodo-design en geeft verder inzicht in de Japanse esthetiek en het traditionele vakmanschap.

Het exterieurdesign van de 4,75 meter lange SUV is geïnspireerd op het Japanse principe van "Ma", de stille en waardige schoonheid van de lege ruimte, die in combinatie met de massieve crossover-proporties "nobele robuustheid" belichaamt voor Mazda's Europese designchef Jo Stenuit. Inderdaad, de basisvorm van de vijfzitter lijkt op het eerste gezicht verwarrend veel op die van de CX-5. Ook al steekt hij ruim 16 centimeter boven de CX-5 uit, en de wielbasis van 2,87 meter zorgt ook voor een keurige 17 centimeter meer ruimte tussen de assen in vergelijking met de compacte SUV. Maar vooral de voorkant met zijn lange motorkap en hoger radiatorrooster doet de auto er aanzienlijk statiger uitzien. Dit wordt geëvenaard door de nieuwe aandrijfarchitectuur, waarbij een in de lengterichting geplaatste lijnmotor het vermogen standaard overbrengt op de achterwielen en als optie op beide assen. Zelfs de nieuwe speciale lakafwerking is niet gewoon wit metallic. De nieuwe kleur Rhodium White Premium Metallic is geïnspireerd op de Japanse esthetiek van "minder is meer" en het "niets" van het Zen Boeddhisme, zo blurkt uit de persmap.

Ook het interieur is beïnvloed door de Japanse geest. Er is geen oppervlak en geen materiaal dat niet het product is van een traditioneel concept of techniek. Zo volgt het hele interieur de ideeën van Kaichou - een ontwrichtend element dat verschillende materialen en oppervlakken mengt, zoals esdoornhout, nappaleder en chromen accenten. De deurpanelen en het instrumentenpaneel (in de bovenste Takumi-afwerking) zijn bekleed met textiel met bijzonder gedetailleerde stiksels, gemaakt volgens Musubu, de kunst van het Japanse binden. De verschillende patronen en garens van de geweven stoffen zouden veranderen naar gelang van de lichtinval, terwijl de traditionele naaitechniek van kakenui het onderliggende materiaal onthult. De esdoornhouten applicaties daarentegen weerspiegelen de esthetiek van de hacho, die streeft naar "asymmetrisch evenwicht of opzettelijke onregelmatigheden". Het resultaat is een fraaie, elegante, bijna Scandinavisch aandoende ambiance, die bovendien standaard of tegen meerprijs kan worden voorzien van een aantal premium kenmerken.

Daartoe behoren de gebruikelijke comfort- en veiligheidsvoorzieningen zoals head-up display, matrix LED-verlichting, panoramisch glazen schuifdak, Bose-geluidssysteem en de gebruikelijke assistentiesystemen zoals botswaarschuwings- en noodremsystemen voor en achter, adaptieve cruise control met Stop&Go-functie, achteruitkijkcamera en een 360-gradenmonitor met doorkijkfunctie zoals Land Rover die ook voor zijn SUV's aanbiedt. Een volledig nieuwe functie is het "Driver Personalisation System", dat automatisch de optimale zitpositie vindt op basis van gezichtsherkenning en een eenmalige invoer van de lichaamslengte, en ook de andere instellingen (stuurwiel, spiegels, head-up display, airconditioning, geluidssysteem, assistentiesystemen) aanpast aan persoonlijke voorkeuren. Mobiele telefoons kunnen nu ook draadloos worden aangesloten en de functies ervan kunnen worden bediend via de multi-commander, spraakbediening of via het centrale 12,3 inch infotainment touchscreen.

Maar ook gloednieuw is een plug-in hybride aandrijfsysteem in de CX-60 e-Skyactiv PHEV, die Mazda nu voor het eerst in Europa introduceert. Het systeem combineert een 2,5-liter viercilinder-in-lijn benzinemotor met 191 pk (141 kW) en een 100 kW (136 pk) sterke elektromotor met een 17,8 kWh accu voor een totaal vermogen van 327 pk (241 kW) en het weelderige koppel van 500 Nm. Volgens Mazda is dit het krachtigste wegvoertuig ooit gebouwd en accelereert het vanuit stilstand naar snelwegsnelheid in 5,8 seconden, met een topsnelheid die elektronisch wordt geregeld op 200 km/u. De zuiver elektrische actieradius bedraagt maximaal 140 km/u. Idealiter stellen de Japanners dat de zuiver elektrische actieradius bij een maximum van 140 km/u 63 kilometer bedraagt volgens de WLTP-norm. De batterij kan via de tweefasige boordlader met een maximaal laadvermogen van 7,2 kW worden opgeladen aan een wandbox van 11 kW.

Mazda wil de prestaties van de twee zescilinder-in-lijn motoren nog niet onthullen. Alleen dit: de diesel is volledig herontwikkeld, heeft een cilinderinhoud van 3,3 liter met een dienovereenkomstig groter toerentalbereik en een betere en schonere verbranding. Bovendien zou het gewicht van de motor met compressieontsteking gelijk zijn aan dat van een conventionele viercilinderdieselmotor. De 3,0-liter benzinemotor e-Skyactiv X daarentegen combineert de soepele loop die typisch is voor een zescilindermotor met de SPCCI-verbranding met compressieontsteking die we kennen van de viercilinder. Beide motoren zijn uitgerust met het 48-volt M Hybrid Boost-systeem, dat helpt bij het starten en remenergie terugwint.

Ook standaard op elke CX-60 is een automatische transmissie met acht versnellingen die dankzij de geïntegreerde elektromotor een dynamisch-rovende hydraulische convertor overbodig maakt, en een achterwielaangedreven systeem dat de aandrijving automatisch en variabel over de vooras kan verdelen. Samen met de centrale plaatsing van de hoogspanningsbatterij tussen de assen en het daaruit voortvloeiende lage zwaartepunt van het bijna 2,1 ton wegende voertuig, belooft Mazda "rijeigenschappen op topniveau". Er zijn echter geen elektronische dempers of rolstabilisatie in het voertuig of in de toeslagenlijst. Om de sublieme rijervaring van een premium SUV te benaderen - maar ook om de stabiliteit in de bochten te verbeteren - heeft Mazda niettemin een nieuw "Kinematic Posture Control System" (KPC) ontwikkeld, dat de lichaamsbewegingen zelfs bij hoge snelheden moet onderdrukken door het binnenste achterwiel in de bochten lichtjes af te remmen. Voor tractie, prestaties, rijgedrag en veiligheid in uiteenlopende rijomstandigheden biedt het Mi-Drive (Mazda Intelligent Drive Select) rijmodusprogramma vijf modi - Normal, Sport, Off-Road, Towing en EV (enkel Mazda CX-60 PHEV).

De Mazda CX-60 e-Skyactiv PHEV wordt aangeboden in Prime-line (vanaf 47.390 euro) en Exclusive-line (49.090 euro), evenals de twee topversies die erop gebaseerd zijn, Homura (51.390 euro) en Takumi (52.890 euro). Naast de automatische transmissie met acht versnellingen en de vierwielaandrijving zijn de belangrijkste kenmerken volledige LED-koplampen, automatische klimaatregeling met twee zones, noodremassistent met voetgangers- en fietsersdetectie en oversteekfunctie, waarschuwing voor onbedoeld verlaten van de rijstrook en waarschuwing voor verandering van rijstrook met stuurinterventie, parkeerassistentie en het 12,3 inch infotainment touchscreen inclusief navigatiesysteem en draadloze smartphone-integratie. De Exclusive-lijn scoort ook met 20-inch aluminium wielen, head-up display, achteruitrijcamera en keyless entry. Maar bovenal zijn alleen hier diverse optiepakketten leverbaar, bijvoorbeeld met matrix LED-verlichting, adaptieve cruise control (1600 euro), Bose-geluidssysteem en 360-graden monitor met doorkijkfunctie (2800 euro) of lederen bekleding en het eerder genoemde gepersonaliseerde stoel- en verstelsysteem (2900 euro). Japanse esthetiek en vakmanschap zijn daarentegen alleen voorbehouden aan het topmodel Takumi. (Frank Wald, cen)
(motor-traffic.de)

Bel ons

We zijn bereikbaar op:
Ma t/m vrij: 8:00u tot 17:30u

0541 571 710

E-mail ons

Vragen? Mail onze sales afdeling.

Veelgestelde vragen

Zoek je snel een antwoord op jouw vraag?

Vind jouw antwoord tussen de 'Veelgestelde vragen'

Bezoek ons

Je bent van harte welkom!

Kom langs op:
Goudstraat 70
Hengelo
Routeplanner