Toyota heeft de verkoop van de GR 86 voor volgend jaar aangekondigd. De opvolger van de GT86 zal nog betere prestaties bieden. De cilinderinhoud van de samen met Subaru ontwikkelde 2,0-liter viercilindermotor neemt toe tot 2,4 liter. Het vermogen neemt toe met 34 pk tot 234 pk (172 kW). Het koppel is verhoogd van 205 Nm naar 250 Nm en is al beschikbaar bij 3700 tpm in plaats van 6400 tot 6600 tpm. De GR accelereert van nul tot 100 km/u meer dan een seconde sneller dan de GT, in 6,3 seconden (6,9 seconden met automatische versnellingsbak). Toyota geeft de topsnelheid op als 226 km/u of 216 km/u.

De compacte sportwagen belooft ook een lager zwaartepunt en een grotere stijfheid van de carrosserie dan zijn voorganger. Het dakpaneel, de voorspatborden en de motorkap van de GR 86 zijn vervaardigd uit aluminium. Verdere gewichtsbesparing is bereikt door nieuwe voorstoelen en het herontwerp van de demper en de aandrijfas. Als gevolg van deze maatregelen heeft de GR 86 een bijna ideale gewichtsverhouding van 53:47 tussen de voor- en achteras en is hij een van de lichtste vierzits sportwagens met het laagste zwaartepunt op de markt. Het totale gewicht van de GR 86 en GT86 is nagenoeg identiek, maar het nieuwe model beschikt over extra veiligheidsvoorzieningen.

Volgens voorlopige resultaten zou het standaardverbruik ergens tussen 9,4 en 10,7 liter per 100 kilometer moeten liggen. Het nieuwe uitlaatsysteem wordt aangevuld met een Active Sound Control-systeem dat het geluid van de motor in de cabine versterkt. De GR 86 beschikt ook over een Track Mode en uitschakelbaar ESP.

Visueel is de GR 86 gebaseerd op zijn voorganger, maar hij is een centimeter platter en heeft een iets langere wielbasis. Het interieur is voorzien van nieuwe sportstoelen. Hij is optioneel verkrijgbaar in volledig zwart met zilveren accenten of in zwart met rode bekledingsdetails, sierstiksels, tapijten en deurbekleding. Het combi-instrument is voorzien van een multi-informatiescherm links van de toerenteller met centrale snelheidsmeter, die kan worden bediend met knoppen op het stuurwiel. In de Sport-stand is het display rood gemarkeerd. In de Track-modus verandert het display in een andere weergave, ontwikkeld met de hulp van Toyota Gazoo Racing-racers. Naast het motortoerental in een centrale balk, toont het display ook de ingeschakelde versnelling, de snelheid en de temperatuur van de olie en de koelvloeistof. Het display informeert de bestuurder op elk moment over de actuele voertuigstatus en helpt hem bij het schakelen. Dankzij neerklapbare achterbank passen er ook vier banden in de kofferbak om eventueel op het circuit te wisselen.

(motor-traffic.de)

 

 

Bel ons

We zijn bereikbaar op:
Ma t/m vrij: 8:00u tot 17:30u

0541 571 710

E-mail ons

Vragen? Mail onze sales afdeling.

Veelgestelde vragen

Zoek je snel een antwoord op jouw vraag?

Vind jouw antwoord tussen de 'Veelgestelde vragen'

Bezoek ons

Je bent van harte welkom!

Kom langs op:
Goudstraat 70
Hengelo
Routeplanner