DirectLease.nl Auto Nieuws Rijverslag van de Porsche Taycan Sport Turismo GTS: de sportieve middenweg

Het modellengamma van de Porsche Taycan blijft zich uitbreiden: Naast de hatchback variant met kleine achterklep en de iets hogere Cross Turismo met achterklep is er nu een derde variant, Sport Turismo genaamd. Deze versie, die momenteel alleen verkrijgbaar is in combinatie met het nieuwe GTS-prestatieniveau, heeft de carrosserie van de Cross Turismo, maar heeft geen verhoogd dak of aanbouwdelen in een contrasterende kleur - met andere woorden, een klassieke stationwagen.

Maar ook al is de Sport Turismo de stationwagen versie van de Taycan, een wonder van ruimte moet je niet verwachten. Net als in de sedan zijn de achterzetels wat krap, vinden lange achter passagiers niet genoeg knieruimte en is de bagageruimte onder de kap niet groter geworden. Maar achterin is er tenminste meer hoofdruimte, en natuurlijk kan de Sport Turismo tot aan het dak worden volgeladen als dat nodig is. De bagageruimte is ook toegankelijker door de grote achterklep. En het extra gewicht van 15 kilo is aanvaardbaar, net als de meerprijs van minder dan 1000 euro. Andere extra's in de accessoire serie zijn aanzienlijk duurder.

Met de GTS toont Porsche voor het eerst een groot glazen dak dat met een druk op de knop kan worden gedimd. Er zijn ook twee tussenniveaus die kunnen worden gebruikt om afzonderlijke segmenten te dimmen, maar niet het hele dak. Dit ziet er niet alleen interessant uit, maar stelt de bewoners ook in staat te reageren op verschillende invalshoeken van het zonlicht. Zoals gebruikelijk bij dergelijke panoramadaken, zit de voorste bevestiging zo ver naar achteren dat alleen de achter passagiers er ten volle van kunnen genieten.

Bij Porsche staat het GTS-label al lang voor een bijzonder effectgerichte look. De Taycan GTS heeft ook zwarte naamplaatjes en velgen, evenals donkerder koplampen. Tegelijkertijd kan de agressieve look ook worden afgezwakt: Een GTS in frozenberry of coffee beige metallic met 21-inch Exclusive wielen ziet er al veel vriendelijker uit.

Hetzelfde geldt voor het interieur: daar zorgen zwart leder en microvezel applicaties en sierdelen in zwart aluminium voor een donkere ambiance die de ernst van de GTS-variant moet benadrukken. En natuurlijk mag de "Sport Chrono"-klok niet ontbreken, waarmee de respectieve rijtijden met de grootste precisie kunnen worden gedocumenteerd. Maar u kunt ook vriendelijker kleuren kiezen en het interieur met hout versieren. Naast klassiek leder en duurzaam gelooid Olea-leder zijn er ook "ledervrije" versies, gemaakt van chemische materialen. Er zijn dus veel varianten, maar helaas kan de sportchronoklok niet worden gedeselecteerd.

GTS staat bij Porsche niet alleen voor show, maar ook voor superieure dynamiek. Ook in de Taycan: De ophanging van de GTS is nog wendbaarder en sportiever dan die van de andere varianten. Daardoor kan deze elektrische auto met een enorme precisie worden bestuurd en op de weg worden geplaatst, ondanks zijn leeggewicht van 2,3 ton. Dat wordt geëvenaard door de GTS-aandrijving, die met 517 (overboost: 598) pk slechts iets meer vermogen biedt dan de 490 (overboost: 571) pk sterke Taycan 4S, maar met 850 Nm maximumkoppel precies op één lijn zit met de nog hoger gepositioneerde Taycan Turbo (625/680 pk). De Taycan 4S, aan de andere kant, biedt slechts 650 Nm.

Dat de Taycan GTS precies evenveel koppel biedt als de Turbo is te danken aan het feit dat hij - in tegenstelling tot de 4S - dezelfde aandrijf hardware heeft, inclusief de grotere elektromotor achterin. Alleen het piekvermogen wordt teruggeschroefd om een respectvolle afstand tot de top te bewaren. Toch zijn de rijprestaties indrukwekkend: Uitgerust met een versnellingsbak met twee versnellingen sprint de op alle wielen aangedreven Taycan GTS Sport Turismo in slechts 3,7 seconden van 0 naar 100 km/u, met een topsnelheid die begrensd is op 250 km/u. Deze cijfers zijn uitstekend, maar ze weerspiegelen nog niet de ongelooflijke felheid waarmee deze stationwagen aan de slag gaat: het vermogen laat zich zonder aarzelen oproepen. Alle elektrische auto's zijn daar goed in, maar deze zit nog in het hogere snelheidsbereik.

Waar ze niet zo goed in zijn, is het bereik. En de Taycan GTS Sport Turismo is geen uitzondering: hoewel hij prat gaat op een actieradius van 424 tot 490 kilometer in de WLTP-cyclus, haalden wij nog geen 300 kilometer - let wel, op streng bewaakte Amerikaanse wegen en niet op de Duitse autobaan. Een traject van München naar Frankfurt in deze auto zonder oplaadstop zou waarschijnlijk alleen mogelijk zijn in de slipstream op de rechterrijstrook - waar de vele nieuwe elektrische auto's de Tesla-rijders nu uitdagen voor hun vaste plaats.

Van de e-auto's is de Taycan GTS Sport Turismo een van de interessantste aanbiedingen. Wie ruimte en actieradius nodig heeft, is veel meer gebaat bij een Panamera - zelfs nadat de sensationele V8 diesel is geschrapt. Maar wie een elektrisch alternatief voor een klassieke sportwagen wil, zou de Taycan eens goed moeten bekijken - vooral in deze elegante en krachtige variant.

 (motor-traffic.de)

Bel ons

We zijn bereikbaar op:
Ma t/m vrij: 8:00u tot 17:30u

0541 - 571 710

E-mail ons

Vragen? Mail onze sales afdeling.

Veelgestelde vragen

Zoek je snel een antwoord op jouw vraag?

Vind jouw antwoord tussen de 'Veelgestelde vragen'

Bezoek ons

Je bent van harte welkom!

Kom langs op:
Goudstraat 70
Hengelo
Routeplanner