Compacte familiebusjes behoorden enige tijd geleden tot de populairste modellen, maar toen kwamen de zogenaamd sportieve bedrijfsvoertuigen en verdreven de praktische voertuigen naar de achtergrond. Mercedes laat nu zien hoe beide segmenten kunnen worden gecombineerd met de EQB, die vermomd is als SUV, de klassieke kenmerken van een compacte familiebus aanneemt. Als eerste vertegenwoordiger in zijn soort hebben de ingenieurs van Mercedes de slechts 4,70 meter lange cross-over zeven zitplaatsen gegeven voor het vervoer van de uitgebreide familie. Kinderzitjes kunnen ook worden bevestigd aan vijf Isofix-aansluitingen. Dit geeft het concept van een mama- of papa-taxi een opwindende dimensie.

Dankzij de wielbasis van 2,83 meter die hij van de GLB heeft geërfd, is het interieur ruim, hoewel dat op de derde zitrij aanzienlijk minder is. Hier hebben alleen kinderen genoeg ruimte om te bewegen. Maar het is altijd genoeg voor de rit naar de crèche of kleuterschool. Met de EQB brengt Mercedes nu de tweede e-mobiel in de compacte klasse en doet dat zonder "elektrisch design". "We wilden ons bewust niet onderscheiden van onze designtaal," legt een woordvoerder van het merk uit.

 Net als de andere elektrische modellen van Mercedes draagt de EQB de typische "zwarte paneelgril" met de centraal geplaatste ster en de lichtstrip vooraan en achteraan om hem te onderscheiden van de versies met een verbrandingsmotor. Het ontwerp is opzettelijk hoekig gehouden om de duidelijk onvermijdelijke SUV-elementen over te nemen. De bestuurder kijkt neer op een keurige verzameling instrumenten en het (optionele) head-up display spreidt zich uit voor de voorruit. Op het centraal geplaatste scherm draait de responsieve navigatie, die standaard is in alle varianten. De stoelen hebben een prima zijdelingse steun, de materialen zijn van hoge kwaliteit en de bedieningselementen zitten waar je ze achter het stuur verwacht.

Eenmaal in beweging laat de EQB zien dat zijn ontwerp en de vrij gemiddelde luchtweerstandscoëfficiënt van 0,28 een prijs hebben. Vanaf 120 km/u is het windgeruis duidelijk waarneembaar, maar zonder noemenswaardige invloed op het comfort. Het goed uitgebalanceerde chassis (MacPherson-constructie vóór, vier-link-as achter) draagt bij tot de aangename rijervaring, zodat de inzittenden grotendeels gespaard blijven van de fouten van de wegenbouwers.

De in de 4-Matic versies gebruikte aandrijving bestaat uit een asynchrone machine vooraan en een nieuw ontwikkelde permanent bekrachtigde synchrone machine achteraan, die de hoofdaandrijving voor haar rekening neemt. Om een optimale krachtverdeling te genereren, regelt de elektronica de respectieve aandrijfbehoeften 100 keer per seconde.

Mercedes belooft een actieradius van 419 kilometer, en deze waarde is zeker haalbaar met de juiste rijstijl, als overwegend in de "Eco"-stand wordt gereden. De voortstuwing is beperkt tot maximaal 130 km/u, en ook de volgkarakteristieken zijn beperkt. Dit kan abrupt worden veranderd door over te schakelen op "Sport". Dan verandert de gezinsvriendelijke auto in een dynamische sportwagen en kan hij moeiteloos een sprintje trekken. Dit gaat echter duidelijk ten koste van het bereik.

Ga dus terug naar de "Normaal" of "Eco" instelling en gebruik de verschillende recuperatiestanden. De intensiteit kan worden geregeld via de twee schakelpaddles, en met een beetje oefening blijft het rempedaal grotendeels werkloos. Tegelijkertijd helpt de Eco Assistant ook om extra actieradius te genereren. De onzichtbare helper adviseert wanneer de voet van het gaspedaal moet worden gehaald (het gaspedaal was gisteren). Hiervoor gebruikt de elektronische helper de gegevens van de navigatie en herkent hij tijdig wanneer er dips of hellingen en snelheidsbeperkingen op de weg zijn. Voor sommige tijdgenoten klinkt dit misschien als paternalisme, maar het is zeker nuttig om de stop aan het oplaadstation uit te stellen.

De 66,5 kWh batterij is verborgen in de vloer van de auto en kan worden opgeladen met maximaal elf kW wisselstroom via de ingebouwde lader. Na ongeveer vijf uur is de batterij weer volledig opgeladen. Het proces verloopt sneller bij snel laadstations, waar de EQB 32 minuten nodig heeft om de batterij op te laden tot 80 procent. Om geen tijd te verliezen met het zoeken naar een station, ontwikkelde Mercedes een navigatiesysteem met "Electric Intelligence".

 Hij berekent niet alleen de snelste route naar de bestemming, maar berekent tegelijkertijd oplaadstops en past zijn berekening aan de actuele rijomstandigheden aan. Tegelijkertijd brengt de intelligente navigatie de batterij naar een optimale laadfunctie vóór de geplande stop.

Standaard wordt de EQB geleverd met de actieve rijstrook assistent, de actieve rem assistent en het navigatiesysteem. Bovendien bevat de uitrustingslijst talrijke elektronische hulpmiddelen.

(motor-traffic.de) 

 

 




Bel ons

We zijn bereikbaar op:
Ma t/m vrij: 8:00u tot 17:30u

0541 571 710

E-mail ons

Vragen? Mail onze sales afdeling.

Veelgestelde vragen

Zoek je snel een antwoord op jouw vraag?

Vind jouw antwoord tussen de 'Veelgestelde vragen'

Bezoek ons

Je bent van harte welkom!

Kom langs op:
Goudstraat 70
Hengelo
Routeplanner