Hij was finalist in de wedstrijd "Duitse auto van het jaar", en als stadsauto won hij de "Vrouwenauto van het jaar". De nieuwe Peugeot 308 is de winnaar op de weg, ook al heeft hij zijn deel aan eigenaardigheden. Toch overheersen zijn aangename kanten, vooral omdat hij enkele fijne trekjes van het dochtermerk Opel van Stellantis heeft overgenomen.

De oorsprong van de serie gaat terug tot de jaren 1930, en de 300-serie heeft nadien een aantal nummerwisselingen ondergaan. Nadat er intussen al een 309 was geweest, draagt de nieuwste en tiende generatie net als zijn voorgangers opnieuw de modelaanduiding 308. De vijfdeurs compacte auto wordt traditioneel gebouwd in de Franse hoofdzetel in Sochaux, de stationwagenversie SW wordt later dit jaar verwacht.

De 308 is gedrongener geworden, het ontwerp benadrukt de breedte. Zijn lengte van bijna 4,40 meter maakt hem ruim, de daklijn loopt dynamisch af zonder de toegang of de hoofdruimte achterin te beperken. De sprankelende grille is versierd met een nieuw merkembleem; in plaats van de driedimensionale gestileerde leeuwenfiguur is alleen de kop van het heraldische dier afgebeeld op een badge. Dankzij een speciale materiaalsamenstelling biedt hij een helder zicht voor de radarsensoren erachter, die de rijstrookgeleiding, de afstand en het noodremmen regelen. De optisch ingesneden LED-achterlichten en de opvallend gevormde dagrijlichten zijn bedoeld als verwijzing naar de klauwen en hoektanden van de savannekoning; de koplampen zelf werken met dezelfde technologie in de GT-uitvoering en voorkomen met hun matrixfunctie op betrouwbare wijze de verblinding van tegenliggers.

De voorstoelen zijn moeiteloos en comfortabel om in te stappen; ze dragen voor het eerst het keurmerk van de Arbeitsgemeinschaft gesunder Rücken (AGR) (Werkgroep voor gezonde ruggen), zijn ergonomisch correct gevormd en kunnen in vele richtingen fijn elektrisch worden versteld. Dit voorkomt de nummer één beroepsziekte bij veelrijders, rugpijn. Lange afstanden kunnen dus grotendeels zonder vermoeidheid of spanning worden afgelegd. Ze zijn aan boord gehaald door Opel, dat zijn modellen al jaren op verzoek uitrust met dergelijke gecertificeerde stoelen. De meerprijs van 1300 euro is goed besteed, maar de Ergo-stoelen zijn voor een lagere prijs verkrijgbaar in de nieuwe Astra van Rüsselsheim.

De zitpositie in de 308 is echter een beetje een uitdaging. Hoewel je snel een ontspannen positie vindt aan het record-brekend kleine stuurwiel, duurt het even voor je een goed zicht hebt op het instrumentarium erachter. Net als bij andere Peugeot-modellen zijn de wijzerplaten niet afleesbaar van onder de stuurrand. Het dashboard zit lager en dus onder de wijzerplaten. We vonden dit niet echt prettig, er waren altijd wel één of meer stukjes informatie verborgen, of de stoel moest in de hoogste stand gezet worden, wat het voor een lang persoon veel moeilijker maakt om in en uit de auto te komen.

Het ontwerp van het instrumentenpaneel, Peugeot noemt het i-Cockpit, is twijfelachtig om op te starten. In feite worden veel gegevens op een quasi-ruimtelijke, kleurrijke manier weergegeven, maar duidelijk geordend is anders. Vooral omdat de snelheidsmeter en toerenteller slechts zeer wazig worden weergegeven, ongeacht het zicht dat de bestuurder kiest. De werkelijke informatie over de snelheid wordt verstrekt door een digitaal display. We moeten bijna denken aan de Honda Roadster S 2000, waarvan de digitale cockpit eind jaren negentig al de uitstraling had van achtbaanverlichting op de kermis 's avonds, maar niet bijzonder informatief was. De voordelen van het kleine stuurwiel in de 308 daarentegen zijn de nauwelijks waarneembare bewegingen waarmee de koers kan worden gecorrigeerd en het gemakkelijkere in- en uitstappen (mits de stoel van tevoren weer op normale hoogte is gebracht).

Voor de rest is de Peugeot spinnend stil en, in de krachtigste benzineversie met 131 pk, behoorlijk levendig. De driecilindermotor met een cilinderinhoud van 1,2 liter is te herkennen aan zijn ruwe toon, en zijn loop is grotendeels vrij van trillingen. Alleen het standaardverbruik bleef op onze ritten onaangeroerd; in plaats van de beloofde 5,9, vroeg de 308 steeds meer dan 6 liter brandstof per 100 kilometer, zelfs bij een gematigde rijstijl. De opslagcapaciteit van de bagageruimte van 412 tot 1323 liter is aanvaardbaar, de laaddrempel is niet te hoog.

Zo bewijst de jonge leeuw zich als een aangename en functionele dagelijkse metgezel. De GT-versie is rijk uitgerust, maar met een prijs van 41.717 euro behoort hij niet tot het topsegment van de koopjes uit de compacte klasse.

 

Gegevens Peugeot 308 Pure Tech 130 EAT 8 GT

Lengte x breedte x hoogte (m): 4,37 x 2,06 (met buitenspiegels) x 1,70
Wielbasis (m): 2,68
Aandrijving: R3 benzinemotor, 1199 cc, turbo, voorwielaandrijving, automatische 8-versnellingsbak
Vermogen: 96 kW/131 pk bij 5500 tpm
Max. Koppel: 230 Nm bij 1750/min
Topsnelheid: 210 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u: 9,7 sec.
WLTP gemiddeld brandstofverbruik: 5,6 - 5,9 liter
CO2-uitstoot: 127 - 133 g/km (Euro 6d definitief)
Inhoud brandstoftank: 52 liter
Eigen gewicht / laadvermogen: min. 1363 kg / max. 487 kg
Max. Trekvermogen: 1200 kg
Laadruimte: 412-1323 liter
Basisprijs: 41.717 euro

 

(Motor-traffic.de)

Bel ons

We zijn bereikbaar op:
Ma t/m vrij: 8:00u tot 17:30u

0541 571 710

E-mail ons

Vragen? Mail onze sales afdeling.

Veelgestelde vragen

Zoek je snel een antwoord op jouw vraag?

Vind jouw antwoord tussen de 'Veelgestelde vragen'

Bezoek ons

Je bent van harte welkom!

Kom langs op:
Goudstraat 70
Hengelo
Routeplanner