Het was ooit de sportiefste sedan in de luxeklasse, de Audi S8. De achtcilindermotor van de eerste generatie was verkrijgbaar als handgeschakelde of automatische motor, in de tweede generatie werd hij uitgerust met de legendarische V10, en de achtcilinder turbo van de derde generatie deed de sedan snelheden tot 305 km/u bereiken. Dus de S8 lag altijd al iets voor op de concurrentie. Nu gaat het zijn laatste ronde in met de facelift van de vierde generatie A8. Het heeft zijn vroegere unique selling points verloren, maar zijn visuele verschijning is indrukwekkender dan ooit.

Dit is vooral te danken aan het volumineuze radiatorrooster, dat nog groter is geworden om het product te versterken. Hij biedt geen functionele voordelen, maar de 193.885 euro kostende S8 ziet er nu even grimmig uit als wanneer hij elektrische auto's als ontbijt zou eten. Ook het interieur van de achterlichten is opnieuw ontworpen en er is een reeks nieuwe en vrij gedurfde kleuren om de zwart-grijs-zilver monotonie in de luxeklasse te doorbreken. Vier full-flow uitlaatsierstukken en de zilverkleurige buitenspiegelkappen getuigen van de bijzondere status van de S8 in de A8-familie.

De turbogeblazen 4,0-liter V8 in de S8 levert een trotse 571 pk (420 kW), die beschikbaar is bij 6000 tpm. Het maximumkoppel van 800 Newtonmeter kan worden opgeroepen op een plateau van 2050 tot 4500 omw/min. Daarmee staat de S8 ver boven de A8 60 TFSI, die 460 pk (338 kW) en 660 Nm uit dezelfde motor haalt. In een directe vergelijking is de S8 merkbaar krachtiger, vooral op snelwegsnelheden. De extreem krachtige acceleratie van de S8 wordt ondersteund door een discreet rommelende geluidswolk. De sprint van 0 naar 100 km/u duurt slechts 3,8 seconden, maar de snelheidslimiet is genadeloos vastgesteld op 250 km/u. Ook de verbruikscyclus van 0,5 liter per 100 km/u is zeer goed. Het verbruik van 10,7 liter per 100 kilometer, dat gemakkelijk kan worden onderschreden, is een bewijs van de efficiëntie van de motor, die is uitgerust met automatische cilinderuitschakeling.

De snelweg is duidelijk het domein van deze uiterst comfortabele en, ondanks zijn korte wielbasis, royaal bemeten berline, maar de S8 laat zich ook probleemloos over bochtige landweggetjes rijden. Dan wordt de luchtvering strakker, de besturing vraagt wat meer grip en de grenzen van de wegligging schuiven zo ver op dat je het op kunt nemen tegen veel sportievere auto's. Toch blijft de S8 ver verwijderd van de capaciteiten van een RS6 of RS7; Audi heeft met deze vierdeurs geen racewagen gecreëerd. De anticiperende actieve ophanging behoort evenzeer tot de standaarduitrusting als de vierwielbesturing, en het keramische remsysteem van 8500 euro is het overwegen waard met het oog op het leeggewicht van net geen 2,3 ton.

Het koele, futuristische dashboard met zijn royale beglazing en elegante afdekkingen voor de luchtroosters is vrijwel ongewijzigd gebleven; het neemt nu op sommige details een achterplaats in van de Mercedes-Benz S-Klasse. Daar is de head-up display groter en is er echte driedimensionaliteit op aanvraag. In de Audi vinden we het staafdiagram van het instrumentenpaneel mooi, de navigatie werkt perfect, en het display kan op vele manieren worden aangepast. Wel vinden we het jammer dat het indrukwekkende vierspaaks stuurwiel van de A8 plaats moet maken voor een conventioneel driespaaks stuurwiel in de S8.

De huidige generatie Audi A8 en S8 is waarschijnlijk de laatste in zijn soort, want het bedrijf uit Ingolstadt werkt al aan een volledig elektrische luxesedan, vergelijkbaar met de conceptcar Grandsphere, die in 2021 zal worden onthuld. Dit is waarschijnlijk de reden waarom de huidige veranderingen zo gematigd zijn en Audi al enkele unique selling points heeft geschrapt: De bijna volledig ontwikkelde W12 biturbo kwam er nooit in deze modelgeneratie, de befaamde V8 diesel bleef geen jaar in de line-up, en de weelderig vormgegeven luxe variant met de naam Horch is alleen in China verkrijgbaar. De A8-familie, ooit de woedende oorlogsverklaring van Ferdinand Piëch aan Mercedes-Benz en BMW, neemt op relatief stille wijze afscheid. (aum/Jens Meiners)

Audi S8 gegevens

Lengte x breedte x hoogte (m): 5,19 x 1,95 x 1,48
Wielbasis (m): 3,00
Aandrijving: V8 benzinemotor, 3996 cc, twee turbocompressors, vierwielaandrijving, automatische 8-versnellingsbak
Vermogen: 420 kW/571 pk bij 6000 tpm
Max. Koppel: 800 Nm bij 2050-4500 tpm
Topsnelheid: 250 km/u (geregeld)
Acceleratie van 0 tot 100 km/u: 3,8 sec.
WLTP gemiddeld brandstofverbruik: 10,7 liter
CO2-uitstoot: 245 g/km (Euro 6d definitief)
Leeggewicht / laadvermogen (EU): min. 2295 kg / max. 540 kg
Max. Trekvermogen: 2300 kg
Laadruimte: 505 liter
Basisprijs: 193.885 euro (Audi.nl)

(motor-traffic.de)

 

Bel ons

We zijn bereikbaar op:
Ma t/m vrij: 8:00u tot 17:30u

0541 571 710

E-mail ons

Vragen? Mail onze sales afdeling.

Veelgestelde vragen

Zoek je snel een antwoord op jouw vraag?

Vind jouw antwoord tussen de 'Veelgestelde vragen'

Bezoek ons

Je bent van harte welkom!

Kom langs op:
Goudstraat 70
Hengelo
Routeplanner