Een supersportwagen testen in de winter? Daarvoor moet je naar de evenaar. Naar Gran Canaria, bijvoorbeeld: bochtige wegen, buiten het seizoen - en warm genoeg om met de Spyder, de open-top variant van de nieuwe R8 V10 Performance RWD, open-top te rijden. De Audi R8 is vijftien jaar oud en is sinds 2015 aan zijn tweede generatie toe - en blijft evenveel fascineren als in 2006, toen hij werd gelanceerd. Zoveel positieve aandacht als het op Gran Canaria heeft gekregen, krijgt het echter nauwelijks in Midden-Europa. Wegwerkers zwaaien krachtig om het optrekken aan te moedigen, en toeristen die desinteresse simuleren proberen verborgen foto's te nemen.

De R8 V10 Performance kan niet alleen bogen op 30 pk en 10 Newtonmeter meer dan het uitgaande model, maar beschikt ook over heel wat sportieve extra's die voorheen niet beschikbaar waren. De Coupé is ontworpen om nog puntiger te zijn, Spyder-rijders zullen zich waarschijnlijk minder vaak op het racecircuit bevinden. Een performance-model heeft de verstelbare dempers niet nodig, maar heeft nu wel Askari-sportstoelen, een voorstabilisator van koolstofvezelcomposiet (min 3,6 kilogram), vier satellieten op het stuurwiel, een keramisch remsysteem, twee extra rijmodi en dynamische besturing. Optionele Michelin Cup 2 banden zijn beschikbaar voor het circuit. De RWD heeft meer camber aan de achterkant en de ophanging is nieuw en speciaal ontworpen voor zowel de Spyder als de Coupé. Audi Sport wijst op 60 procent identieke onderdelen met de Audi R8 LMS raceauto.

Op de paden rond het recreatiegebied Llanos de La Pez zijn de bochten aaneengeregen als een parelsnoer, met af en toe een kort recht stuk. Met 570 pk bereikt de grip op de weg al zijn grenzen bij het accelereren, vooral omdat het ontbreken van vierwielaandrijving nog eens 30 kilogram gewichtsverlies aan de voorkant betekent. In vergelijking met de Quattro is de dynamische besturing nog sportiever afgesteld; ze maakt het mogelijk om in vrijwel elke situatie te rijden zonder rond het stuurwiel te hoeven reiken. Het indraaigedrag is nog wendbaarder en preciezer. De rijmodi kunnen op de typische Audi-manier worden ingesteld; de Auto-modus leek ons optimaal, terwijl "Dynamic" buiten het circuit eigenlijk te geagiteerd en onnodig luid is. De "Comfort" modus zou zelfs iets zijn voor mijn vrouw, die toch al een Audian is met haar TT...

Voor de Coupé nodigde Audi ons uit op het circuit van Circuito Maspalomas; hier kunnen de specifieke kenmerken van de achterwiel aangedreven variant perfect worden uitgebuit. Het vleugje onderstuur van de Quattro-versie is verdwenen; dit model heeft waarschijnlijk de mooiste balans van alle R8's. In de loop der jaren hebben de ontwikkelaars in Neckarsulm het overstuur en onderstuur steeds meer gladgestreken; het komt er voor de vakman op neer dat RWD en Quattro even snel zijn. De RWD kan scoren met een betere balanswisseling, de Quattro heeft meer tractie. De achterwielaandrijving is leuker. En dat maakt het waarschijnlijk de beste Audi R8 ooit. Naar verwachting komen de leveringen eind januari.

(motor-traffic.de)

Bel ons

We zijn bereikbaar op:
Ma t/m vrij: 8:00u tot 17:30u

0541 571 710

E-mail ons

Vragen? Mail onze sales afdeling.

Veelgestelde vragen

Zoek je snel een antwoord op jouw vraag?

Vind jouw antwoord tussen de 'Veelgestelde vragen'

Bezoek ons

Je bent van harte welkom!

Kom langs op:
Goudstraat 70
Hengelo
Routeplanner