Tot nu toe stond Dacia vooral bekend om betaalbare mobiliteit en bewoog het zich in de lagere automobielhiërarchie, wat ook dienovereenkomstig wordt beloond door de prijsbewuste clientèle. In de afgelopen jaren heeft het merk ongeveer 7,5 miljoen voertuigen verkocht op 44 markten. In Frankrijk bijvoorbeeld is de Roemeense Renault-dochter nummer één bij de particuliere klanten. Wat echter ontbreekt, is een model in de bijzonder populaire Golf-klasse, ook bekend als het C-segment, dat nog steeds het grootste marktaandeel in Europa vertegenwoordigt en op weg is naar groei, vooral wat de SUV-modellen betreft.

Nu speelt ook Dacia in op deze groeimarkt en presenteert de nieuwe Jogger, een model dat drie voertuigklassen tegelijk moet bedienen. "Hij combineert de kenmerken van een stationwagen met die van een cross-over en een familiebusje," legt een woordvoerster van Dacia uit bij de presentatie van het model. Dat klinkt een beetje als een Zwitsers zakmes op wielen.

Op het eerste gezicht lijkt de Jogger inderdaad op een stationwagen met terreinelementen. De 4,54 meter lange carrosserie heeft een wielbasis van 2,89 meter, en dat belooft een royaal interieur. Inderdaad, een groot gezin met maximaal zeven leden kan in de nieuwe Dacia op tournee. De bagage moet dan echter wel zijn plaats vinden op de variabele dak rails. Bovendien zijn de twee stoelen achterin met hun dunne bekleding op zijn best geschikt voor kinderen.

Dankzij de bodemvrijheid van 20 centimeter kan de rit ook op onverharde ondergrond plaatsvinden. Dit is echter alleen mogelijk zolang de twee aangedreven voorwielen nog voldoende contact hebben, want een vierwielaangedreven versie is niet beschikbaar. Voor ruwe taken is er nog altijd de Duster, die de komende jaren ook zal opklimmen naar het C-segment.

De ingenieurs van Dacia hebben hun nieuwste model twee motoren gegeven: een 110 pk benzinemotor en een 101 pk motor met gecombineerde LPG- en benzineaandrijving. Beide motoren versnellen de lichtgewicht (ongeveer 1200 kilogram) tot een maximum van 175 km/u (LPG) of 183 km/u (benzine) en de tijd tussen nul en 100 km/u bedraagt 10,5 (benzine) of 12,3 (LPG) seconden. Uit de cijfers blijkt dat de Jogger zijn naam eer aan doet. Het is geen sprinter, maar eerder een duurloper. Maar het doet het goed.

Eenmaal onderweg laat de keelklank van de eenliter driecilindermotor zich horen en wordt hij een akoestische metgezel voor de inzittenden tijdens de reis. Het vermogen wordt overgebracht via een handgeschakelde zes versnellingsbak, hoewel de zesde versnelling niet veel bijdraagt aan de vermogensafgifte en is ontworpen als een uitloopversnelling. De kleine motor maakt een vlotte rijstijl mogelijk, op voorwaarde dat de persoon achter het stuur de aangenaam soepel schakelende versnellingsbak dienovereenkomstig gebruikt. Een automatische versnellingsbak zal pas volgend jaar beschikbaar zijn bij de hybride versie van de Jogger.

Dacia's motto is "gewoon goed", en de besturing is dan ook overeenkomstig intuïtief. Analoge schakelaars en een multimediasysteem met een centraal geplaatst scherm regelen de belangrijkste bedieningselementen. De topversie Extreme+ is ook uitgerust met het betrouwbaar werkende navigatiesysteem en draadloze smartphone-integratie. "Gewoon goed" betekent ook veel hard plastic in het interieur, dat netjes is afgewerkt en - sleutelwoord familiebusje - ook makkelijk te onderhouden is.

(motor-traffic.de)

Bel ons

We zijn bereikbaar op:
Ma t/m vrij: 8:00u tot 17:30u

0541 571 710

E-mail ons

Vragen? Mail onze sales afdeling.

Veelgestelde vragen

Zoek je snel een antwoord op jouw vraag?

Vind jouw antwoord tussen de 'Veelgestelde vragen'

Bezoek ons

Je bent van harte welkom!

Kom langs op:
Goudstraat 70
Hengelo
Routeplanner