CUPRA heeft zichzelf ambitieuze doelen gesteld. Zoals de sportieve telg van Seat nu aankondigde bij de presentatie van zijn nieuwste model in Barcelona, Spanje, moet de autoverkoop tegen 2023 verdubbelen. Tenminste. Al in 2020 steeg het aantal registraties alleen al in Duitsland met 39 procent ten opzichte van het jaar ervoor tot 15.232 eenheden, en verkocht het bedrijf wereldwijd 27.400 auto's. De Spanjaarden verwachten verdere groei van nieuwe markten zoals Australië. De nieuwkomer, het eerste volledig elektrische model op batterijen, Born genaamd, zal daar naar verwachting een belangrijke rol in spelen.

Hoewel de CUPRA Born op hetzelfde platform is gebaseerd als zijn volledig geëlektrificeerde VW ID 3 broer, zijn de twee voertuigen allesbehalve identieke tweelingen. Dit wordt duidelijk wanneer men hun afmetingen vergelijkt. Het klinkt misschien niet als veel dat de CUPRA, in tegenstelling tot de ID.3, zes centimeter langer, even breed en drie centimeter lager is en dezelfde wielbasis heeft. Maar design chef Jorge Díez is erin geslaagd de auto een onafhankelijk karakter te geven.

Ook de driehoekige vormen van de koplampen en de driehoeken op de zijkanten zijn karakteristiek en uniek. Dan zijn er nog de vloeiende zijskirts en de zijdelingse lijnen die zich over de hele lengte van de carrosserie uitstrekken, alsook het opvallende design van de lichtmetalen velgen met koperkleurige elementen, het bepalende designkenmerk van alle CUPRA-voertuigen. Inderdaad: een Born suggereert al een groot potentieel aan Spaans temperament op de parkeerplaats. De test op bochtige landwegen buiten Barcelona, in het centrum van de Catalaanse metropool en op de bochtige kustroute naar Sitges moest uitwijzen of dit ook in het rijden bevestigd werd.

Je hoeft niets te zeggen over het lawaai binnen, er is niets om over te klagen. Het comfort is uitstekend, de stoelen zijn comfortabel en geschikt voor lange ritten. De zijdelingse steun van de voorzetels is aangenaam. Er is ook veel ruimte voor benen en hoofd voorin en achterin.

Een hele reeks sensoren, camera's en radarsystemen die in het voertuig zijn geïntegreerd, zenden voortdurend gegevens uit die door de hulpsystemen worden geëvalueerd. Ook gegevens uit externe bronnen worden gebruikt om een zo volledig mogelijk beeld te krijgen van de omgeving van het voertuig en om mogelijke bronnen van gevaar tijdig te identificeren. Voorbeeld: Het voorspellende automatische afstandsregelsysteem Predictive ACC kan aan de hand van route- en GPS-gegevens van het navigatiesysteem de positie bepalen en de snelheid corrigeren, rekening houdend met de wegomstandigheden - bochten, rotondes, kruispunten, snelheidsbeperkingen en bebouwde gebieden. Met behulp van de frontcamera en de verkeersbordherkenning kan de snelheid van het voertuig worden aangepast wanneer de maximumsnelheid verandert.

De lithium-ion batterij heeft een capaciteit van maximaal 58 kilowattuur, wat de auto een rijbereik van maximaal 424 kilometer moet geven. CUPRA verzekert dat een extra actieradius van 100 kilometer kan worden "bijgetankt" na slechts zeven minuten opladen bij een 170-kW snellaadstation. Dit moet het mogelijk maken vertrouwde rijroutes even comfortabel en gemakkelijk te beheersen als met een verbrandingsmotor. Zelfs met een oplaadniveau van slechts vijf procent kan de capaciteit van de batterij worden verhoogd tot een volledige 80 procent met slechts 35 minuten oplaadtijd.

(motor-traffic.de)

Bel ons

We zijn bereikbaar op:
Ma t/m vrij: 8:00u tot 17:30u

0541 571 710

E-mail ons

Vragen? Mail onze sales afdeling.

Veelgestelde vragen

Zoek je snel een antwoord op jouw vraag?

Vind jouw antwoord tussen de 'Veelgestelde vragen'

Bezoek ons

Je bent van harte welkom!

Kom langs op:
Goudstraat 70
Hengelo
Routeplanner