"Nouvelle Vague" oftewel een "nieuwe golf". Negen jaar geleden was Renault een van de pioniers van elektrische mobiliteit en stuurde het de kleine Zoe, een elektrische auto geschikt voor dagelijks gebruik, in de race voor marktaandeel. Intussen zijn meer dan 400.000 exemplaren van de elektrische pionier verkocht. Toen wankelde de Franse pioniersgeest blijkbaar en liet het bedrijf het toneel over aan andere fabrikanten. Maar nu rolt er met de geëlektrificeerde Mégane een nieuwe concurrent de felbevochten markt van de compacte elektrische auto's binnen. De Megane E-TECH Electric zal in mei bij de dealers staan en de eerste leveringen zijn gepland voor juni.

Volgens de marketingdeskundigen van de groep rolt de Megane E-TECH Electric op de markt en komt hij naar de klanten in twee vermogensniveaus met 96 kW (131 pk) en 160 kW (218 pk). De ontwikkelaars richten zich ook op twee capaciteitsgroottes voor de batterij: 40 en 60 kWh.

De "nieuwe golf" gebruikt het nieuwe platform CMF-EV van de Groep als basis, wat een grote wielbasis (2,67 meter) en een ruim interieur mogelijk maakt ondanks de compacte afmetingen van het voertuig (4,21 meter). "In vergelijking met de versies met verbrandingsmotor is de binnenruimte met 30 procent gegroeid", verklaart een woordvoerder van het merk de "innerlijke waarden" van de elektrische Megane. De verantwoordelijken zwijgen over de toekomst van de verbrandingsversie en nemen hun toevlucht tot vage beweringen die suggereren dat de tijd van het conventioneel aangedreven compacte model langzaam maar zeker verstrijkt.

De aandrijfbatterijen zijn vloeistofgekoeld en moeten dus altijd optimaal werken, zelfs bij hoge belastingen en extreme temperaturen. Dankzij elektrische weerstanden in het batterijsysteem, zo beloven de ontwikkelaars, bereikt de batterij sneller de juiste temperatuur, zelfs bij koud weer. De energiebron is slechts elf centimeter hoog en daarmee 40 procent platter dan in de Zoe. De energiedichtheid van tot 600 wattuur per liter is 20 procent hoger. Om deze prestaties te bereiken, maakt de Megane E-TECH Electric gebruik van een nieuwe chemische samenstelling met aanzienlijk meer nikkel en minder kobalt. Tegen een meerprijs is ook een warmtepomp aan boord, die de actieradius met tien tot twintig procent moet verbeteren. Wat het opladen betreft, hebben de klanten de gebruikelijke opties, van het stopcontact voor huishoudelijk gebruik (tot 31 uur oplaadtijd) tot snelladen (40 minuten bij een 130 kW-laadstation).

Maar genoeg theorie. Stap in en rij weg. Afhankelijk van de uitvoering (standaard vanaf het uitrustingsniveau Techno) kijkt de bestuurder naar het grootste scherm in de compacte klasse met 774 vierkante centimeter, dat absoluut doet denken aan een Amerikaanse elektrische pionier. Gelukkig heeft Renault nog analoge bediening, dus je hoeft niet door allerlei menu's te zoeken. Opvallend is echter dat het head-up display, dat nu bijna overal wordt aangeboden, ontbreekt. In plaats daarvan heeft de topversie van de Iconic een achteruitkijkspiegel met camerabesturing, wat niet echt handig is. Met dit technisch foefje verdoezelen de managers van Renault het slechte zicht naar achteren. Door het coupé-achtige ontwerp is de achterruit erg klein uitgevallen en beperkt duidelijk het zicht. Dit is waarschijnlijk de reden waarom de achteruitkijkcamera standaard is in alle varianten. De laadrand van de laars is ook verrassend hoog en draagt dus onwillekeurig bij tot spiertraining.

Naast het multimediascherm in het midden, waarmee de verschillende connectiviteitsdiensten kunnen worden bediend die "over the air" kunnen worden geüpdatet, geeft de monitor voor het stuur informatie over de belangrijkste rijgegevens. In de basisversie is het informatiecentrum beperkt tot een monitor van negen inch. De gekozen materialen maken een hoogwaardige indruk, en vooral in de topversie Iconic ervaren de inzittenden een aangename premium ambiance. Daarmee heeft de Megane een grote voorsprong op de concurrentie.

Na het indrukken van de startknop komt de Megane, net als alle E-modellen, heel dynamisch op gang. Naast de "Eco"- en "Sport"-instellingen, blijkt "Comfort" al snel de juiste keuze te zijn die doet wat hij belooft. In het weelderig vormgegeven interieur van de topuitrusting met leder en houttoepassingen en de aangename stilte, althans tot 130 km/u, rolt de Megane mee in het vroege voorjaar van Zuid-Spanje, wat de accu ten goede komt.

Voor de eerste rit heeft Renault vooral de bochten opgezocht, en ook hier toont het chassis zijn kwaliteiten en levert het geen problemen op voor de persoon achter het stuur. Volgens de WLTP-meetmethode zou de elektrische Mégane een actieradius van 470 kilometer moeten hebben, en met de juiste rijstijl is meer dan 400 kilometer inderdaad mogelijk. Dit wordt geholpen door de vier recuperatiestadia, die zeer goed werken, de remmen beschermen en de actieradius aanzienlijk vergroten. In de krachtigste versie accelereert de compacte Renault in 10,6 seconden van nul naar 100 km/u, en de snelheid is geregeld op 150 km/u.

(motor-traffic.de)

Bel ons

We zijn bereikbaar op:
Ma t/m vrij: 8:00u tot 17:30u

0541 571 710

E-mail ons

Vragen? Mail onze sales afdeling.

Veelgestelde vragen

Zoek je snel een antwoord op jouw vraag?

Vind jouw antwoord tussen de 'Veelgestelde vragen'

Bezoek ons

Je bent van harte welkom!

Kom langs op:
Goudstraat 70
Hengelo
Routeplanner