21 december 2021
AMG kwam met een elektrisch model op de proppen tijdens de presentatie in Palm Springs, Californië: De high-performance experts uit Affalterbach presenteerden een topmodel boven de EQS 580, die nog steeds in de aanbieding is. De Mercedes-AMG EQS 53 4-Matic+ onderscheidt zich echter duidelijk - met een bijtend drieogig frontmasker inclusief verticale sierstutten, 21- of 22-inch wielen met AMG-specifiek design en een grotere scheurrand aan de achterzijde.
Met zijn motorvermogen steekt de AMG EQS 53 ver boven de rest uit: De twee elektromotoren leveren 484 kW (658 pk) en 950 Newtonmeter koppel. Hierdoor kan de sedan, die ongeveer 2,6 ton weegt, in 3,8 seconden van 0 naar 100 km/u rijden; de maximumsnelheid is vastgesteld op 220 km/u. De achter luidsprekers bevinden zich aan de onderkant. Aan de onderzijde bevinden zich extra luidsprekers, die een synthetische geluidswolk produceren wanneer het gaspedaal wordt ingetrapt. Wanneer voor het Dynamic Plus-pakket van 4760 euro wordt gekozen, zorgen de basactuator en de luidsprekers voor wat AMG een "emotioneel geladen soundtrack" noemt. Het pakket verhoogt ook het vermogen tot 560 kW (761 pk) en 1020 Nm. Daarna daalt het cijfer voor de standaardsprint tot slechts 3,4 seconden en stijgt de topsnelheid tot 250 km/u. Dit is uitstekend, ook al is het niet raadzaam dit potentieel permanent te benutten in een elektrische auto om de actieradius te behouden.
De wegligging is goed, de besturing voldoende direct. De EQS 53 is echter niet geschikt voor het circuit, en daarom krijgt hij niet de modelaanduiding 63, wat eigenlijk zijn recht zou moeten zijn in termen van prestaties. Geen wonder: volgeladen weegt deze auto maar liefst 3,2 ton.
De twee permanent bekrachtigde synchrone motoren worden gevoed door een lithium-ion batterij met een capaciteit van 107,8 kWh. Afhankelijk van de laadtoestand kan het accupakket met maximaal 200 kW worden opgeladen. De oplaadtijden kunnen variabel worden ingesteld. En er zijn laadprogramma's om de accucapaciteit te sparen, zodat deze niet voortijdig verloren gaat. Het aandrijfsysteem is speciaal voor de AMG opnieuw aanzienlijk geoptimaliseerd en de bedrading is versterkt. Wie dat wil, kan tot 200 kW recupereren als onderdeel van het rijden met één pedaal.
Op lange ritten daalt de actieradius buitensporig wanneer het vermogen volledig wordt benut; we kregen een actieradius van ongeveer 350 kilometer te zien bij een geforceerde rijstijl. Volgens de WLTP-cyclus zou het mogelijk moeten zijn om tot 584 kilometer te rijden met de EQS 53, wat zeer goed is voor een elektrische auto.
Overigens is deze AMG ondanks de grote wiel- en bandencombinaties en de specifieke AMG-tuning zeer comfortabel om mee te rijden. Met het prestatiegeluid uitgeschakeld en zonder recuperatie, wordt deze elektrische auto een soepele zwever. Dan kan men echt genieten van het uitstekende Burmester audiosysteem en de standaard Hyperscreen cockpit. De weergave van de functies van het voertuig is even uitgebreid als futuristisch.
De ruimte is zowel voorin als achterin zeer goed, hoewel de achterbank zeker wat meer aandacht had verdiend voor een potentiële chauffeursauto als de EQS. Een Maybach-variant zou dit in de toekomst kunnen verhelpen. Achterin is er een volumineuze bagageruimte die uitstekend toegankelijk is. Het valt nog te bezien hoe hij het op de markt zal opnemen tegen de aanstaande S-Klasse van AMG.
(motor-traffic.de)
Lease al vanaf 1 maand met zakelijke shortlease!