In het verleden beloofde de merkclaim van een bekende Beierse autofabrikant "het plezier van rijden". Welnu, de vreugde van de automobiliteit speelt momenteel een ondergeschikte rol in deze tijden die nogal vijandig staan tegenover individuele mobiliteit. En dus is het op de een of andere manier geruststellend dat er nog modellen zijn waarbij de ontwikkelaars duidelijk ook aan het rijplezier hebben gedacht. Een daarvan is de pas herziene Mazda 2, waarbij het merk de trend naar zogenaamde downsizing weerstaat en de kleine auto nog steeds laat aandrijven door een 1,5-liter viercilindermotor.

De motor werd grondig herwerkt voor de herziene versie van het huidige modeljaar en werkt nu met een volledig nieuw verbrandingsproces, dat de ingenieurs "Diagonal Vortex Combustion" hebben gedoopt. De ontwikkelaars van Mazda stelden zich enkele jaren geleden tot doel het verbrandingsproces zo veel mogelijk te optimaliseren. In het nieuwe proces, en nu wordt het technisch, wordt een "diagonale luchtwerveling" gecreëerd in de inlaatslag en wordt het lucht-brandstofmengsel geconcentreerd rond de bougie voor een maximale verbranding. Het resultaat is onder meer een verhoging van de compressieverhouding van 13,01:1 tot 15,0:1 en een verbeterd rendement.

Maar genoeg over de theorie. De herziene Mazda 2 komt op de markt in drie prestatieniveaus. Naast de al vertrouwde 75 en 90 pk versies staat er nu een nieuwe top-of-the-line 115 pk variant bij de dealers, en hier komt het rijplezier om de hoek kijken. De 115 pk komen samen met ongeveer een ton leeggewicht, en dankzij deze combinatie van aandrijving met een hoog toerental in combinatie met de soepel schakelende zesversnellingsbak, staan de voortekenen voor een vlotte rit.

De persoon achter het stuur kijkt naar een toerenteller die de keurige verzameling instrumenten domineert, en een (veel te) klein display voor de snelheid. De snelheidsmeter zou iets groter mogen zijn, want eenmaal in beweging wordt de Mazda 2 al snel een onwillige vriend van de flitspalen langs de kant van de weg. Het is dan ook raadzaam om het Technology Package  te boeken, dat altijd de toegestane snelheid aangeeft door middel van een head-up display.

Tijdens het rijden profiteert de persoon achter het stuur van het rijdynamiekcontrolesysteem G-Vectoring Control Plus, dat aangenaam terughoudend is, maar de kleine Mazda niettemin op koers houdt en vooral de dynamiek in bochten verbetert. En dat is waar de tweezitter zich thuis voelt, vol vertrouwen zijn rondjes trekt, en de bestuurder (of piloot) geniet van de snelle rit en hoopt op de volgende bocht.

Tegelijk blijft de Mazda 2 altijd controleerbaar en comfortabel dankzij het goed afgestelde chassis en spaart hij de inzittenden voor feedback van de slecht afgestelde infrastructuur. De stoelen bieden voldoende zijdelingse steun, het interieur is aangenaam vormgegeven, de materialen zijn strak afgewerkt - zo kan rijplezier eruitzien.

Uiteraard moeten de op de testbank gemeten brandstofverbruikscijfers tijdens deze ritten niet worden aangehouden. Mazda belooft vijf liter - het plezier van rijden op hoge snelheid vraagt een aanzienlijke premie, maar het is het zeker waard. Mazda heeft de veiligheidselementen gecombineerd in een pakket met de naam i-Activsense, dat een noodstopassistent voor in de stad met voetgangersdetectie omvat en, vanaf de Exclusive Line, een actieve assistent voor het volgen van de rijstrook. Een matrix LED verlichtingssysteem is ook beschikbaar als optie.

(motor-traffic.de)

Bel ons

We zijn bereikbaar op:
Ma t/m vrij: 8:00u tot 17:30u

0541 571 710

E-mail ons

Vragen? Mail onze sales afdeling.

Veelgestelde vragen

Zoek je snel een antwoord op jouw vraag?

Vind jouw antwoord tussen de 'Veelgestelde vragen'

Bezoek ons

Je bent van harte welkom!

Kom langs op:
Goudstraat 70
Hengelo
Routeplanner