Rond januari 2022 rolt de nieuwe Kia Sportage bij de dealers binnen. Sinds zijn debuut in 1993 hebben de Koreanen wereldwijd ongeveer 2,5 miljoen exemplaren van hun compacte SUV verkocht, waarvan 750.000 in Europa. Reden genoeg om de vijfde generatie te ontwikkelen als een exclusief Europese variant, die in tegenstelling tot de wereldwijde versie beduidend compacter is uitgevallen. En hij zal ook voor het eerst worden uitgerust met een plug-in hybride aandrijving - zij het pas in april van volgend jaar. Aanvankelijk zal de Tiguan-concurrent alleen verkrijgbaar zijn met benzine- en dieselmotoren.

Dat klopt, Kia vertrouwt nog steeds op de dieselmotor, "omdat die nog steeds erg populair is bij veel klanten", zegt de nieuwe Kia Duitsland directeur Thomas Djuren en schat het aandeel op ongeveer 20 procent - die het in de toekomst met één motor zullen moeten doen. Er is nu alleen nog de 1,6-liter dieselmotor met 136 pk (100 kW), uiteraard inclusief SCR-uitlaatgasreiniging en NOx-opslagkatalysator. Het centrum van het motorengamma is nu de turbobenzinemotor met dezelfde cilinderinhoud, die verkrijgbaar is met een 48-volt startgenerator, mild gehybridiseerd met een vermogen van 150 pk (110 kW) of 180 pk (132 kW), de laatste ook met vierwielaandrijving.

 Daarnaast levert de 1.6 T-GDI ook de verbrandingsmotorcomponent voor de elektrische versies, waarbij de interactie met een 44,2 kW sterke E-motor en een 1,49 kWh lithium-ion polymeerbatterij een hybride model oplevert met een totaal vermogen van 230 pk (169 kW) - dat Kia echter (nog) niet van plan is in Duitsland aan te bieden. "De respons op dit soort aandrijvingen is hier tot nu toe erg laag geweest," weet directeur Djuren. Bovendien wordt hij, in tegenstelling tot de plug-in hybride, niet door de staat gesubsidieerd. Daarom zet de Duitse importeur voor het eerst in op een Sportage met stekker, die genoemde turbobenzinemotor combineert met een 66,9 kW elektromotor en 13,8 kWh accu tot een plug-in hybride topmodel met 265 pk (195 kW) - maar pas vanaf april volgend jaar.

 En dat geeft hoop. Zelfs zonder de extra elektromotor maakt de benzinemotor, die beschikbaar was voor de eerste rit, de Sportage in bijna alle situaties goed. De krachtigere versie wordt altijd in de versnelling geschakeld door een goed afgestemde 7-traps DCT transmissie met dubbele koppeling. De instapversie en de diesel zijn standaard uitgerust met een handgeschakelde 6-versnellingsbak.

In het dagelijks gebruik bevalt de drive door zijn soepele loop en onmerkbare aanwezigheid, is hij er altijd wanneer u hem nodig hebt en blijft hij verder discreet op de achtergrond. Op voorwaarde dat u in de normale modus van de "Drive Mode Select" blijft. In de "Sport"-modus is de motor vervelend met een overbodige verhoging van het toerental en akoestische capriolen. Hetzelfde geldt wanneer je het gaspedaal intrapt, en de auto sprint naar 100 km/u in 8,8 seconden in het beste geval. In het test geval was het zelfs een negen, want de volledig variabele vierwielaandrijving (2000 euro), die de Sportage als een van de weinige in het segment van de compacte SUV's biedt, remt de auto iets af.

Er valt niets te klagen als het gaat om het weggedrag, dat Kia opnieuw heeft ontworpen in reactie op kritiek op zijn voorganger. De auto rolt soepel en veilig, het weggedrag is wendbaar en de precieze besturing geeft goede feedback. In de topversie die wij reden, de "GT-line", is er ook de standaard elektronische demperregeling, die de lichaamsbewegingen en stuurimpulsen razendsnel pareert en zo het slingeren en rollen in bochten tegengaat.

Veel spannender dan de technische specificaties en de rij-impressies van de nieuwe Kia Sportage is echter het uiterlijk. Vooral het nieuwe design van de voorkant met de zwarte grille over de hele breedte, geflankeerd door boemerangvormige LED-dagrijlichten en matrix LED-koplampen springt in het oog. Voor het eerst is er een zwart contrasterend dak (GT Line) dat samen met de dak spoiler en de bovenrand van de C-stijl het dynamische profiel benadrukt. Wielen tot 19 inch doen de rest voor een krachtig zijaanzicht. Ook het concave design van de hatchback is een echte blikvanger, opgedeeld door scherp gesneden "scheermesjes" achterlichten die met elkaar verbonden zijn door een strip.

Ook het interieur maakt een goede indruk met zijn hoogwaardige materialen en de modernste technologie. Het meest opvallende element - althans vanaf de op één na hoogste Spirit-uitvoering - is een gebogen panoramisch display met twee schermen, aan de zijkanten omkaderd door luchtroosters, dat zich uitstrekt van de bestuurderszijde tot ruim boven het midden van het dashboard. Het linker scherm is een 31,2 centimeter groot, volledig digitaal combi-instrument met een briljant TFT Lcd-scherm waarvan de grafische achtergrond tijdens het rijden een passend geanimeerd imaginair landschap toont, inclusief veranderingen in de tijd van de dag.

Het rechterscherm is een even groot 12,3-inch touchscreen (van Vision-apparatuur), dat voor de bestuurder en voorpassagier de centrale interface vormt voor de bediening van een breed scala aan functies, zoals navigatie, audio en infotainment. In de toekomst zal de nieuwe Sportage ook draadloos "Over the Air" (OTA) software- en kaartupdates kunnen ontvangen.

Onderaan is er een zogenaamde multi-mode bedieningsbalk met twee draaiknoppen en een rij sensortoetsen waarmee zowel het infotainmentsysteem als de airconditioning bediend kunnen worden. In de hoogglanzend zwarte middenconsole, onder een 15-watt inductief laadplateau, bevinden zich de draaiknop voor de transmissie (automaat en DCT), verdere bedieningselementen en knoppen voor de bediening van het voertuig, alsmede opbergvakken en bekerhouders.

 De slanke voorstoelen zijn comfortabel en (vanaf de Vison) elk voorzien van een USB-C oplaadaansluiting aan de zijkant en hoofdsteunen in de vorm van kleerhangers aan de achterkant. Met een lengte van 4,52 meter, een breedte van 1,87 meter, een hoogte van 1,65 meter en een wielbasis van 2,68 meter is de SUV in alle dimensies aanzienlijk ruimer geworden, met slechts enkele centimeters. De achterzetels hebben meer been- en hoofdruimte en de bagageruimte kan tot 591 liter bevatten, afhankelijk van de aandrijvingsvariant. Als de driedelige achterbank (40:20:40) volledig wordt neergeklapt, neemt het volume van de bagageruimte toe tot maximaal 1780 liter. In de GT-Line die wij reden, wordt de sportief-luxueuze flair nog versterkt door stoelbekleding in een combinatie van kunstleder en suède, een stuurwiel dat aan de onderzijde is afgevlakt, sportpedalen, een aluminium sierstrip op het dashboard en een zwarte dak bekleding.

Op het vlak van assistentiesystemen haalt de vijfde generatie Sportage de huidige uitrusting van populaire topfabrikanten in. Naast zeven airbags zijn de innovaties hier onder meer het waarschuwingssysteem voor frontale botsingen met afslagfunctie en de snelweg assistent, die de Sportage bij de ingestelde snelheid en de veilige afstand tot de voorligger op de rijstrook gecentreerd houdt. In combinatie met Intelligent Cruise Control kan het systeem ook rekening houden met geregistreerde snelheidsbeperkingen en zich daar automatisch aan aanpassen. Ook nieuw is de cruise control op basis van navigatie, die aan de hand van realtime navigatiegegevens de voorgeschreven snelheid op de snelweg instelt en zelfs voor een bocht de snelheid vroegtijdig verlaagt, waarna de auto weer accelereert tot de ingestelde kruissnelheid. Vertrouwd van de grote Sorento SUV en diverse groepsmodellen (Hyundai, Genesis) - en toch altijd de moeite waard om te zien en te vermelden - is de actieve dodehoek assistent, waarbij een beeld van een achteruitrijcamera op het instrumentenclusterdisplay verschijnt, afhankelijk van de instelling van de indicator.

Het lijdt geen twijfel dat de vijfde generatie van de Sportage Kia met gemak in de top drie van het meest competitieve SUV-segment plaatst en op gelijke hoogte brengt met toppers als de VW Tiguan, Skoda Karoq of Opel Grandland X. Dat geldt echter ook voor de prijzen. In de tussentijd geldt dit echter ook voor de prijzen. De prijzen beginnen bij 27.990 euro, maar nog steeds als benzinemotor met 150 pk en handgeschakelde versnellingsbak in de basisversie "Edition 7", die wordt geleverd met lichtmetalen 17-inchwielen, LED-koplampen, airconditioning, smartphone-integratie en vooral een uitgebreid veiligheidspakket met zeven airbags, hulp bij het verlaten van de rijstrook en bij verkeersopstoppingen, achteruitrijcamera, waarschuwing bij slaperigheid en botsingen vóór.

(motor-traffic.de)

Bel ons

We zijn bereikbaar op:
Ma t/m vrij: 8:00u tot 17:30u

0541 571 710

E-mail ons

Vragen? Mail onze sales afdeling.

Veelgestelde vragen

Zoek je snel een antwoord op jouw vraag?

Vind jouw antwoord tussen de 'Veelgestelde vragen'

Bezoek ons

Je bent van harte welkom!

Kom langs op:
Goudstraat 70
Hengelo
Routeplanner