Voor de Britten is het een icoon en menig autoliefhebber aan de andere kant van het eiland is al 51 jaar in de ban van de Range Rover. Op 17 juni 1970 rolde de lompe luxe SUV uit het terrein de steden in, de voormalige terreinauto was een vent voor alle dagen geworden, die ook nog eens behoorlijk comfort bood. De Range heeft dit karakter tot op de dag van vandaag niet verloren. Integendeel, al zijn deugden zijn versterkt, zijn off-road capaciteiten doen in niets onder voor die van de Defender, de klimmende maxi. Meer leer, meer chroom, meer infotainment kwam aan boord stap voor stap. Nu rolt de vijfde generatie van Land Rovers topmodel uit. Bestellingen kunnen vanaf januari 2022 worden geplaatst, en het topmodel zal aan het eind van de winter op de weg verschijnen.

Qua design is de Range Rover puristischer dan ooit. Maximale omissie was de basis voor het werk van ontwerper Andy Wheel. De voegen zijn nauwelijks zichtbaar omdat ze zijn weggewerkt of moeilijk te zien zijn door uiterst nauwe tussenruimten. De deurgrepen zijn verzonken, net als bij de zustermodellen Velar en Evoque, en de LED-achterlichten zijn verborgen achter een U-vormige, glanzend zwarte sierstrip die over de hele achterkant loopt. Wanneer ze worden aangezet, licht daFs zwarte band op magische wijze op en verandert van kleur.

Er zijn ook twee verschillende wielbasissen en vier of vijf zitplaatsen, en voor het eerst wordt ook een versie met een derde zitrij en zeven zitplaatsen aangeboden. Binnen reizen de passagiers eerste klasse. Het geluidssysteem elimineert actief onaangename frequenties via tegengeluid, terwijl het filtersysteem de lucht vrijmaakt van virussen en onaangename geurtjes. De integratie van de smartphone zal in de toekomst draadloos zijn en wie thuis al de hulp van Amazons Alexa gebruikt, kan nu alle functies in de huismuren vanop afstand bedienen. Het omgekeerde geldt ook voor de Range Rover.

Alle zescilinder-, één benzine- en drie dieselmotor hebben een cilinderinhoud van drie liter en werken samen met een mild hybride systeem. Het vermogensbereik van de dieselmotoren strekt zich uit van 249 pk (183 kW) tot 300 pk (221 kW) en 350 pk (257 kW), de benzinemotor heeft 400 pk (249 kW). Nieuw in het gamma is een plug-in hybride met een systeemvermogen van 510 pk (357 kW) waarvan de lithiumbatterij een capaciteit heeft van 38 kWh en een zuiver elektrische actieradius van 100 kilometer mogelijk maakt. De elektromotor genereert 105 kW (143 pk) en levert samen met de verbrandingsmotor een piekkoppel van 700 Newtonmeter. De krachtigste motor is een herziene V8-benzinemotor met dubbele turbolading en een cilinderinhoud van 4,4 liter, die 530 pk (389 kW) en een maximumkoppel van 750 Nm levert. Hij accelereert de 2,5 tonner in 4,6 seconden van 0 naar 100 km/u, en de prijs bedraagt ten minste 137,00 euro. De V8 is een van de populairste motoren in het gamma, goed voor een goede derde van alle bestellingen.

Daarom zal de V8 ook in de toekomst een belangrijke rol blijven spelen, verwacht Christian Löhr, Marketing Director bij Land Rover Duitsland. Ook al is zijn standaardverbruik van bijna 12 liter brandstof per 100 kilometer nauwelijks verenigbaar met de klimaatdoelstellingen. Deze zullen pas in 2024 worden ondersteund door een Range Rover met puur elektrische aandrijving. Vermoedelijk zal hij gebruik maken van 800-volt technologie, net als de e-auto's die momenteel op de markt komen, wat een actieradius van minstens 400 kilometer mogelijk moet maken. De E-Range zou ook volledig geschikt zijn voor off-roadgebruik. Tegelijkertijd geven zij echter toe dat slechts weinig klanten hun mooie Britse auto ooit off-road zullen gebruiken.

Met zijn carrosserie van 80 procent aluminium toont de nieuwe Range Rover ook de geplande veranderingen voor de zusterseries Velar en Evoque. De MLA-Flex-architectuur is geschikt voor alle volledig en gedeeltelijk elektrische voertuigen en vermindert niet alleen het gewicht maar ook het structuurgeluid met 24 procent. Dankzij de vlakke beglazing en een aerodynamisch geoptimaliseerde onderzijde bedraagt de luchtweerstandscoëfficiënt cW 0,30. Bij hogere snelheden op de snelweg verlaagt de actieve ophanging de carrosserie bovendien met 1,6 centimeter.

Voor een betere wendbaarheid is er standaard elektrische achterwielbesturing, die snelle rijstrookwisselingen veiliger moet maken en de draaicirkel moet verkleinen tot iets minder dan 11 meter. De draaihoek van de achterwielen bedraagt maximaal zeven graden. De nieuwe Chassis Control denkt tot drie kilometer vooruit met behulp van de navigatie en past zich aan de verwachte eisen en rijmanoeuvres aan. Daartoe worden de stabilisatoren van het actieve chassis voorgespannen met maximaal 1400 Newtonmeter, wat moet bijdragen tot het bereiken van zuivere bochten.

Naast waardige luxe cultiveert het vlaggenschip ook andere tradities. Terwijl veel autofabrikanten overwegen het Verenigd Koninkrijk de rug toe te keren, blijft Land Rover ondanks Brexit en de daarmee gepaard gaande douane technische nadelen vasthouden aan zijn productielocatie in Coventry. Dus de Range Rover blijft een echte Brit.

(motor-traffic.de)

Bel ons

We zijn bereikbaar op:
Ma t/m vrij: 8:00u tot 17:30u

0541 571 710

E-mail ons

Vragen? Mail onze sales afdeling.

Veelgestelde vragen

Zoek je snel een antwoord op jouw vraag?

Vind jouw antwoord tussen de 'Veelgestelde vragen'

Bezoek ons

Je bent van harte welkom!

Kom langs op:
Goudstraat 70
Hengelo
Routeplanner