Na zeven jaar krijgt de Lexus NX een nieuw ontwikkelde opvolger. Het bijzondere eraan: de tweede generatie van de midsize SUV wordt niet alleen aangeboden met een gewone hybride, maar ook met een plug-in hybride aandrijving. De NX 450h+ is de eerste hybride van de edele Toyota-dochter met een plug-in aansluiting.

De Lexus NX is visueel dynamisch met zijn scherp getekende lijnen en kralen. Het nieuwe model heeft ook de kenmerkende, enorme zeshoekige grille aan de voorkant, maar die wordt geflankeerd door slanke Bi-LED-koplampen. In de hogere uitrustingsniveaus bestaan de lichtelementen uit elf LED-units, die de omgeving ook beter verlichten met adaptief grootlicht.

Ook van achteren maakt de NX een sportieve indruk. In tegenstelling tot de voor het overige hoekige designtaal is de achterzijde echter glad en rond vormgegeven. De nieuwe achterlichten zijn gecombineerd in een doorlopende LED-band. En in plaats van het gebruikelijke merklogo draagt de NX vol vertrouwen het Lexus-schrift in hoofdletters onder de achterlichten. De Japanners zijn er even trots op te kunnen melden dat ze 95 procent van alle onderdelen voor de NX hebben vernieuwd. Bovendien staat hij op het modulaire GA-K platform. Dit is dezelfde architectuur waarop Toyota ‘s RAV4 broertje is gebouwd. Daardoor is de 4,66 meter lange NX qua afmetingen slechts minimaal gegroeid. De grootste toename betreft de wielbasis, die met drie centimeter is gegroeid tot 2,69 meter. Dit biedt iets meer ruimte, vooral voor de achterpassagiers.

Volledig nieuw interieur

Er is veel verfijnd in het interieur. Vooral de nieuw ontworpen cockpit is een enorme verbetering. Er is geen vergelijking met zijn voorganger; de nieuwe NX is ultramodern en overzichtelijk. De bestuurder kijkt naar digitale instrumenten met hoge resolutie en een head-up display. Rechts bevindt zich een multimediasysteem van maximaal 14 inch. Prijzenswaardig: terwijl de menu's van de voorganger onhandig moesten worden genavigeerd met een touchpad, heeft Lexus dat vervangen door een intuïtief te bedienen touchscreen. Het scherm kan ook worden bediend via de sensortoetsen op het stuurwiel of, nog handiger, via spraakbesturing.

Omdat de Japanners toch bezig waren met opruimen, hebben ze ook het aantal schakelaars teruggebracht van de oorspronkelijke hoge 78 tot 45. Daarom hoeven zelfs nieuwkomers bij de Lexus niet lang te zoeken. De knoppen om de auto te verlaten zijn ook snel gevonden. Tenslotte gaan de deuren nu van binnenuit open via elektromechanische knoppen in plaats van de gebruikelijke hendels.

Net als voorheen is de ambiance in de Japanse auto zeer deftig. Fijn leder, hoogwaardige materialen en een zorgvuldige afwerking maken van de Lexus een tempel van welzijn. De hoeveelheid ruimte is ook goed. De bestuurder en voorpassagier zitten op comfortabele stoelen, en ook op de tweede rij is de bewegingsvrijheid acceptabel. Hoewel de bagageruimte met 545 tot 1436 liter iets kleiner is dan die van de voorganger, is ze toch toereikend voor de meeste transporttaken (het oude model had 555 tot 1600 liter).

Een trotse 309 pk in het nieuwe topmodel

Voor de Lexus NX worden twee hybrides aangeboden - één met en één zonder stekker. De NX 350h heeft een systeemvermogen van 244 pk (179 kW), terwijl de NX 450h+, standaard uitgerust met vierwielaandrijving, een whopping 309 pk (227 kW) heeft. Naast de 2,5-liter viercilinder benzinemotor heeft het nieuwe plug-in topmodel een 136 kW (182 pk) elektromotor voorin en nog eens 40 kW (54 pk) elektromotor achterin. Achterin is ook de lithium-ion batterij ondergebracht, die met een hoge capaciteit van 18,1 kWh meer vermogen opslaat dan de concurrentie.

Naast het onderstel heeft Lexus ook de besturing opnieuw afgesteld. De plug-in hybride heeft ook veel vermogen. Wanneer alle drie de motoren worden opgedreven, accelereert de NX 450h+ van 0 naar 100 km/u in 6,3 seconden, hoewel de topsnelheid elektronisch wordt begrensd op 200 km/u.

De sterke punten liggen meer in de stad en op landwegen, omdat de plug-in hybride veel vaker kan recupereren. Vooral in de stad, waar de elektrische actieradius idealiter toeneemt van 76 tot 98 kilometer. Als de accu's leeg zijn, gebruikt de NX 450h+ zijn 6,6 kW-boordlader om de accu's in een vrij snelle tweeënhalf uur op te laden.

 (motor-traffic.de)

Bel ons

We zijn bereikbaar op:
Ma t/m vrij: 8:00u tot 17:30u

0541 571 710

E-mail ons

Vragen? Mail onze sales afdeling.

Veelgestelde vragen

Zoek je snel een antwoord op jouw vraag?

Vind jouw antwoord tussen de 'Veelgestelde vragen'

Bezoek ons

Je bent van harte welkom!

Kom langs op:
Goudstraat 70
Hengelo
Routeplanner