Nieuw hoeft niet altijd een totaal ander uiterlijk te betekenen. In plaats daarvan kan het beproefde met onopvallende stappen zo verder worden ontwikkeld dat het eindresultaat een mengeling is van het vertrouwde en het verbeterde. Dat klinkt nogal cryptisch, maar het is een pad dat Mazda consequent volgt, en daarom rolt de Mazda CX-5 in het huidige modeljaar uit met nieuwe technische oplossingen in een verpakking die de komende weken niet fundamenteel veranderd is. 

Het Kodo-design, bedacht door Mazda's creatieve team, werd subtiel herzien, waarbij de nieuwe kenmerken zich pas op het tweede gezicht openbaren. De voorkant ziet er opvallender uit dan zijn voorganger dankzij de nieuwe grille met lichtsignatuur en de herwerkte bumpers, en ook de achterkant heeft een oppoetsbeurt gekregen. Wat blijft is de sobere vorm die al jaren kenmerkend is voor het Kodo-design en waaraan de CX-5 zijn onmiskenbare en bijna tijdloze uitstraling dankt. 

 Voor Mazda is de CX-5 niet alleen het vlaggenschip in het modellengamma, maar tegelijk ook een bestseller, die vorig jaar in Europa een aandeel van 20 procent in de verkoop van het merk haalde. In Duitsland werden ongeveer 7500 CX-5's verkocht. En om dat zo te houden, vertrouwen de verantwoordelijken op het beproefde motto "never change a winning team", hoewel een of twee nieuwe spelers het team kunnen versterken. De CX-5 moet ook helpen om de verkopen van het merk in Duitsland naar nieuwe hoogten te brengen. Na ongeveer 38.000 inschrijvingen vorig jaar, "willen we dit jaar opnieuw groeien tot ongeveer 50.000 eenheden met de modelupdates en andere nieuwe modellen," verklaarde Mazda Duitsland-directeur Bernhard Kaplan. Tot de nieuwe modellen behoort de CX-60, die dan de vlaggenschiprol van de CX-5 zal overnemen. 

In dit specifieke geval passen de Mazda-ontwikkelaars de nieuwe "Skyactive Vehicle Architecture" toe om het comfort van de inzittenden nog te verbeteren. De CX-5 is inderdaad een van de aangenaamste vertegenwoordigers in zijn soort en, dankzij de nieuwe architectuur, een van de stilste in het segment, en met de eveneens nieuwe Mi-Drive rijmodusschakelaar voor de benzinemodellen met automatische en vierwielaandrijving, kan de persoon achter het stuur de aandrijving aanpassen aan zijn of haar individuele voorkeuren. In de "Normal"-stand laat de CX-5 zich van zijn onopvallende kant zien en glijdt hij ongeduldig over het wegdek, wat abrupt verandert als de schakelaar op "Sport" wordt gezet. Dan verandert de CX-5 in een door en door dynamische vertegenwoordiger van zijn soort, en geniet de bestuurder van snel bochtenwerk. De bestuurder kan vertrouwen op het goed afgestelde onderstel, dat ongewijzigd is ten opzichte van zijn voorganger. 

 Achter het stuur wordt de aandacht van de bestuurder getrokken door een keurige verzameling instrumenten en hoogwaardige, goed afgewerkte materialen. De stoelen bieden goede zijdelingse steun en het head-up display geeft snel en betrouwbaar informatie. Vanaf de Exclusive Line-versie kunnen ook smartphones worden geïntegreerd en kunnen de daarop geïnstalleerde apps via Mazda Connect worden opgeroepen en weergegeven op het centraal geplaatste 10,25 grote scherm. 

 En als de zaken vastlopen omdat files de reis vertragen, komt de filehulpfunctie, die voor modeljaar 2022 is uitgebreid, in actie. In druk snelwegverkeer ondersteunt de technologie de bestuurder door onafhankelijk te accelereren, te remmen en te sturen. De afstand tot de voorligger blijft behouden, en tot een snelheid van 55 km/u houdt de technologie de CX-5 ook in de bocht op zijn rijstrook. Het Matrix LED-verlichtingssysteem (standaard vanaf Sports Line met automaat) is verder ontwikkeld en heeft nu 20 LED-lichtblokken in plaats van de vorige twaalf. 

 Mazda is een van de merken die trouw blijven aan de verbrandingsmotor. "Kaplan: "We houden vast aan het doel om de verbrandingsmotor zo efficiënt mogelijk te maken." Daarom wordt de CX-5 ook in het nieuwe modeljaar onder meer gelanceerd met een viercilinder diesel (2,2 liter) met twee vermogens (150 pk/ 110 kW en 184 pk/ 135 kW). De benzinemotorgroep wordt vertegenwoordigd door twee viercilindermotoren met 165 pk (121 kW) en 194 pk (143 kW), die beide de Euro 6d-emissienorm halen zonder extra benzinedeeltjesfilter dankzij de door Mazda ontwikkelde Skyactive-technologie. Vooral de topmotor met de 2,5-liter viercilinder past bij de CX-5. Samen met de onopvallend op de achtergrond werkende zestrapsautomaat is er altijd voldoende vermogen beschikbaar, en dankzij de cilinderuitschakeling blijven de verbruikscijfers binnen aangename grenzen, zolang de verleiding wordt weerstaan om van de "Sport"-stand te genieten. Dan slaat de fysica toe en eist zijn prijs voor rijplezier.

De CX-5 wordt gelanceerd in een totaal van acht uitrustingsniveaus. Nieuw zijn de Sports-Line plus versies en de twee speciale modellen "Newground" voor klanten met uitgesproken vrijetijdsbesteding en "Homura" voor design-bewuste leeftijdsgenoten.

(motor-traffic.de)

Bel ons

We zijn bereikbaar op:
Ma t/m vrij: 8:00u tot 17:30u

0541 571 710

E-mail ons

Vragen? Mail onze sales afdeling.

Veelgestelde vragen

Zoek je snel een antwoord op jouw vraag?

Vind jouw antwoord tussen de 'Veelgestelde vragen'

Bezoek ons

Je bent van harte welkom!

Kom langs op:
Goudstraat 70
Hengelo
Routeplanner