Vijf jaar na zijn marktintroductie geeft Audi de A8 een facelift. De revisie van het model omvat meer assistenten en een nieuwe digitale matrixlamp, naast visuele bijwerkingen. Het motorengamma met zes- en achtcilindermotoren blijft ongewijzigd en datzelfde geldt voor de plug-in hybride,  Het sportieve speerpunt is de S8 met zijn 4,0-liter V8 biturbo en 571 pk.

Visueel is de A8 voortaan herkenbaar aan zijn vernieuwde koplampen. Naast de standaard LED-verlichting en de optionele Matrix LED, kan de luxueuze berline nu ook worden uitgerust met digitale Matrix LED's. Elk van de twee koplampen heeft ongeveer 1,3 miljoen microspiegels die het licht van de LED's opsplitsen in minuscule pixels. In combinatie met de zogenaamde DMD-technologie (Digital Micromirror Device) kan het lichttapijt nog preciezer en met een zeer hoge resolutie worden aangestuurd, waardoor de eigen rijstrook op de snelweg bijzonder helder wordt verlicht, terwijl het eveneens nieuwe oriëntatielicht de bestuurder bij bouwplaat wisselingen behulpzaam de juiste weg wijst.

De andere retouches aan de aluminium behuizing van de A8 zijn vrij bescheiden. Naast de opvallend gevormde koplampen hebben de single-frame radiator grille en de bumpers een nieuwe lay-out, terwijl de digitale OLED-achterlichten aan de achterzijde zijn ingebed in een bredere chroomstrip. De achterlichten zijn nu ook voorzien van een slim nabijheidsdetectiesysteem. Als andere weggebruikers de stilstaande A8 van achteren naderen tot op een afstand van twee meter, gaan alle OLED-segmenten op volle sterkte branden om een mogelijk ongeval door de achteropkomende persoon te voorkomen.

Meer dan 40 assistenten

De Audi A8 zit vol met assistenten voor de bestuurder. Er zijn in totaal iets meer dan 40 elektronische systemen, sommige standaard, andere optioneel. Naast de eerdergenoemde nabijheid assistent gaat het ook om autonoom rijden, bijvoorbeeld in files, en volautomatisch parkeren. Dit wordt mogelijk gemaakt door een armada van radar- en ultrasone sensoren, alsmede optische camera's en laserscanners die de omgeving permanent observeren. Alle systemen werken redundant, zoals in de luchtvaart, en zijn dus dubbel beschermd. Theoretisch zou de Audi ook volledig autonoom door het verkeer kunnen glijden, maar daarvoor is nog wettelijke goedkeuring nodig.

De bestuurderszetel lijkt meer op een moderne vliegtuigcockpit. Het digitale instrumentenpaneel bevindt zich recht voor de bestuurder, rechts daarvan bevindt zich de grote monitor voor infotainment en navigatie, en een niveau lager bevindt zich nog een touchscreen dat op allerlei manieren kan worden gepersonaliseerd. Dit betekent dat belangrijke favorieten zoals telefoonnummers of persoonlijke muziekplaylists op een apart regelveld kunnen worden opgeslagen en dan direct bij de hand zijn. Wie het nog makkelijker wil maken, kan gebruik maken van de handige online spraakbesturing, die hele zinnen verstaat en indien nodig de verwarmingstemperatuur voor de passagiers verhoogt of op zoek gaat naar aanbevolen restaurants in de buurt.

Maar dit was al beschikbaar in de hoogwaardige en tot in de puntjes verzorgde A8. Nieuw daarentegen is de uitrustingslijn S-Line, die met de facelift aan het gamma werd toegevoegd en nu, net als bij andere modellen uit Ingolstadt, ook sportieve, ambitieuze kaderleden moet aanspreken. De S-Line omvat exclusieve designelementen zoals het driespaaks stuurwiel, een aluminium pedaal set en een sportievere uitstraling binnen en buiten. Bovendien kan de luxueuze berline nu worden besteld in vier nieuwe kleuren en vijf matte lakkleuren.

Iets meer vermogen en krachtigere batterijen

De meest ingrijpende modelherziening werd doorgevoerd voor de A8 Plug-in Hybrid. De aandrijfcombinatie met de lompe aanduiding A8 60 TFSI e Quattro bestaat nog steeds uit een 3,0-liter V6-benzinemotor en een elektromotor, maar heeft een kleine vermogensboost gekregen en heeft nu een systeemvermogen van 462 pk in plaats van de eerdere 449 pk. Bovendien is de capaciteit van de lithium-ionbatterijen verhoogd tot 17,9 kWh. Dit verhoogt de elektrische actieradius tot 54 kilometer volgens de WLTP-norm, terwijl de CO2-uitstoot op een in aanmerking komende 50 gram per gereden kilometer ligt.

Zoals bekend van full hybrids, start de A8 Plug-in Hybrid ook elektrisch. Pas iets later en met een sterkere acceleratie doet de V6 benzinemotor voorzichtig mee. Wanneer beide motoren worden gebruikt, is een enorm koppel van 700 Newtonmeter beschikbaar en de Audi maakt de bestuurder snel duidelijk dat de alternatieve aandrijving zeker niet ondergemotoriseerd is. Als het volle vermogen wordt opgevraagd, wordt het extreem pittig. Dan katapulteert de A8 ondanks zijn gewicht van 2,4 ton in slechts 4,9 seconden naar de kaap van 100 km/u en ontketent hij een ware storm die eindigt met een topsnelheid van 250 km/u.

Bovendien is de plug-in hybride grotendeels zeer stil en zo goed geïsoleerd dat er weinig te horen is van de aandrijving of windgeruis. Zo beveelt de statige luxesedan zich aan als een comfortabele reiswagen voor lange afstanden, vooral omdat de zetels het lichaam ook perfect omsluiten. Ondanks zijn opgelegde bezuinigingsmissie rijdt de A8 even lichtvoetig als zijn broers met conventionele motoren. Uiteraard kan het opgegeven WLTP-gemiddelde verbruik van slechts 2,2 liter Super alleen bij benadering worden gehaald als de Audi overwegend elektrisch wordt aangedreven. Tijdens ons rondje met de A8, inclusief een volle accu en in veelvuldig elektrische modus, registreerde de boordcomputer een uiteindelijke 5,8 liter. Gezien de massa van de A8 plug-in hybride en zijn luxueuze uitrusting, is deze waarde nog steeds heel respectabel.

 

(motor-traffic.de)

 

Bel ons

We zijn bereikbaar op:
Ma t/m vrij: 8:00u tot 17:30u

0541 571 710

E-mail ons

Vragen? Mail onze sales afdeling.

Veelgestelde vragen

Zoek je snel een antwoord op jouw vraag?

Vind jouw antwoord tussen de 'Veelgestelde vragen'

Bezoek ons

Je bent van harte welkom!

Kom langs op:
Goudstraat 70
Hengelo
Routeplanner