Staat de auto-industrie op een tweesprong? Veel politici en niet weinig managers willen de overstap naar elektromobiliteit forceren, anderen remmen de ijver af en wijzen op alternatieve oplossingen: Waterstof, efficiënte verbrandingsmotoren, synthetische brandstoffen. BMW is een van die fabrikanten die het allemaal kunnen. De Beiernaren waren een pionier op het gebied van elektrische auto's, maar pleiten er tegelijk voor om de klassieke aandrijving nog lang niet af te schrijven.

Twee gloednieuwe modellen van BMW tonen de waaier waarin mobiliteit zich in de toekomst zou kunnen bewegen. Aan de ene kant is er de 4 Serie Gran Coupé, een sportieve en elegante sedan met een klassiek design. En aan de andere kant de ix, een hoog oprijzende en volledig elektrische SUV van de hogere categorie. Beiden dragen de dubbele nier van BMW trots voor zich uit, misschien een beetje te opvallend voor gevoelige naturen. BMW reageerde eens snotterig op Twitter met: "OK, Boomer."

Maar de nieuwe modellen hebben ook veel te bieden, vooral in de topversies die we hebben gereden. De M440i Gran Coupé heeft een klassieke zescilinder-lijnmotor met 374 pk (275 kW), de ix 50 heeft een elektrische aandrijving met 385 kW (523 pk). Er zijn ook andere motoropties. De 4 Serie Gran Coupé is ook leverbaar met viercilinder diesel- en benzinemotoren vanaf 184 pk (135 kW), de ix is ook leverbaar in een zwakkere versie met 240 kW (326 pk).

Aan de buitenkant kunnen de twee modellen nauwelijks meer verschillen. De 4 Serie Gran Coupé - 4,78 meter lang, 1,44 meter hoog en 1,85 meter breed - heeft een ongelooflijk laag en langgerekt voorkomen. De zacht aflopende achterkant met zijn scherpe opstaande rand verbergt een achterklep. Daarachter bevindt zich een royale bagageruimte die kan worden vergroot van 470 tot 1290 liter.

In de 4 Reeks zitten bestuurder en passagiers laag, de zetels zitten als gegoten en het dashboard is ontworpen op de typische BMW-manier met een duidelijke oriëntatie op de bestuurder. Het goed in de hand liggende driespaaks stuurwiel geeft een gevoel van vertrouwdheid. Traditionele klanten zijn echter verbaasd dat de toerenteller alleen verschijnt wanneer de bestuurder het programma Sport selecteert. Beschouwt BMW dit instrument als een overbodig accessoire? Grote lof is daarentegen op zijn plaats voor de centrale knop waarmee de vaak opdringerige assistentiesystemen met één enkele beweging kunnen worden uitgeschakeld. En de optionele gebarenbediening zou helemaal achterwege gelaten moeten worden.

De ix is totaal anders ontworpen. Met een lengte van 4,95 meter, een breedte van 1,97 meter en een hoogte van 1,70 meter is de gekartelde carrosserie aanzienlijk ruimer, wat het gevoel van ruimte zowel voorin als op de achterbank ten goede komt. De bagageruimte is dat echter niet: die is met 500 liter nauwelijks groter dan die van de 4 Serie Gran Coupé. Alleen wanneer de achterbank wordt neergeklapt, kan hij de veel kleinere sedan overtreffen. Trouwens, er is geen voorste bagageruimte. In werkelijkheid biedt de ix, net als veel andere elektrische auto's, weinig van de veelgeroemde pakketvoordelen van een elektrische auto.

De luchtige ambiance in de ix lijkt moderner dan in de 4 Serie Gran Coupé, maar daarom niet minder aantrekkelijk. Edele materialen accentueren de ruime, horizontaal geaccentueerde cockpit, die culmineert in een zacht gebogen scherm en een zeshoekige tweespaaks valentie. De stof/microvezelbekleding in blauwachtig "steengrijs" is bijzonder geslaagd. Hier wil je niet eens naar het racecircuit, hier rol je over de boulevard.

 Dit verschillende uiterlijk komt tot uiting in de rijervaring, ook al zijn beide modellen even goed uitgerust met vierwielaandrijving en zijn de acceleratiewaarden vrijwel identiek. De M440i heeft 4,7 seconden nodig van 0 tot 100 km/u, de ix 50 is zelfs een tiende van een seconde sneller. Tot een snelheid van 200 km/u marcheert de elektrische SUV in een vlot tempo voort, maar daarna wordt de aandrijving categorisch stopgezet - niet in het minst in het belang van de actieradius: de geclaimde 631 kilometer zijn al lang geen ver vooruitzicht meer.

De M440i heeft nog genoeg reserves. Pas bij 250 km/u slaat hij merkbaar op de gashendel, en de actieradius van 738 kilometer, die wordt berekend op basis van een vlot verbruik van acht liter en de tankinhoud, kan - in tegenstelling tot de officiële elektrische reeksen - met een beetje terughoudendheid gemakkelijk worden onderboden. De zescilinder-in-lijn daarentegen ondersteunt de soevereine vermogensafgifte met een zijdezachte akoestiek.

Terwijl de longitudinale dynamiek van beide modellen onberispelijk is, is het uur van de 4 Reeks gekomen in een klassieke BMW-discipline: de laterale dynamiek. Hoewel hij met 1900 kilogram leeggewicht niet bepaald licht is, levert het vijfdeurs model sportwagenachtige prestaties. De besturing is precies, het drukpunt van de goed gestuurde remmen is perfect, de wendbaarheid is voorbeeldig. Deze auto voelt aan zoals een BMW moet aanvoelen - en blijft een referentie voor de industrie.

Dit is niet het geval met de ix. Hoewel het 2585 kilogram wegende voertuig tot aan de (relatief lage) Vmax veilig en stabiel op de snelweg blijft, wordt een geforceerd tempo in bochten erkend met merkbare rolbewegingen rond de lengteas. Het veel geciteerde lage zwaartepunt van de batterijen wordt gerelativeerd wanneer de inzittenden er bovenop moeten zitten.

Subsidies of geen subsidies: BMW mag gefeliciteerd worden met zijn beslissing om ondanks al zijn openheid voor e-mobiliteit te blijven vertrouwen op het klassieke aandrijfsysteem - vooral omdat het allang algemeen bekend is dat de classificatie van elektrische auto's als "nul-uitstoot"-voertuigen geen feitelijke basis heeft. In ieder geval toont het bedrijf uit Beieren duidelijk het potentieel van de respectieve technische benaderingen aan.

(motor-traffic.de)

 

Bel ons

We zijn bereikbaar op:
Ma t/m vrij: 8:00u tot 17:30u

0541 571 710

E-mail ons

Vragen? Mail onze sales afdeling.

Veelgestelde vragen

Zoek je snel een antwoord op jouw vraag?

Vind jouw antwoord tussen de 'Veelgestelde vragen'

Bezoek ons

Je bent van harte welkom!

Kom langs op:
Goudstraat 70
Hengelo
Routeplanner